Na stacji Bydgoszcz Główna stoi .... nowy pojazd PESA ELF2 wyprodukowany dla Kolei Dolnośląskich

Na stacji Bydgoszcz Główna stoi .... nowy pojazd PESA ELF2 wyprodukowany dla Kolei Dolnośląskich

26 października 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pierwsze z zamówionych przez Koleje Dolnośląskie elektrycznych pociągów ELF2 zamówionych u bydgoskiego producenta mają trafić do przewoźnika w 22 miesiące od 29 września 2020r, dnia podpisania pierwszego zamówienia, tj w lecie przyszłego roku. Dzisiaj nowy ELF2 48WEc-24 w malaturze Kolei Dolnośląskich widziany był na stacji Bydgoszcz Główna.

ELF2 dla Kolei Dolnośląskich na stacji Bydgoszcz Główna. Fot. Kamil Masło

 

Koleje Dolnośląskie zamówiły w PESA Bydgoszcz trzynaście 5-członowych pociągów elektrycznych. W umowie podpisanej z producentem 29 września ubiegłego roku w zamówieniu podstawowym ujęto pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf 2 za kwotę 145 milionów złotych, ale Koleje Dolnośląskie w marcu br. zamówiły kolejnych osiem z opcji zakupu dwudziestu pojazdów, z której mogli skorzystać do końca września 2021 roku. Wartość zamówienia z opcji wyniesie ponad 232 mln zł, a cała część EZT projektu - ponad 377 mln zł.

Zamówione pięcioczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne, są dedykowane do ruchu regionalnego z prędkością maksymalną do 160 km/h. Dolnośląski przewoźnik ma przeznaczyć je do realizacji połączenia na dwóch liniach: Oleśnica – Wrocław Główny – Siechnice – Jelcz-Laskowice oraz Wrocław Główny – Wrocław Wojnów – Jelcz-Laskowice. Mają ponad 90 metrów długości, 286 miejsc siedzących, a w sumie mogą jednocześnie przewieźć prawie 500 pasażerów.

 

EZT ELF2 w malaturze Kolei Dolnośląskich na stacji Bydgoszcz Główna. Fot. Kamil Masło

 

ELf2 spełniają najnowsze normy TSI, są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wszystkim podróżnym gwarantują komfort i bezpieczeństwo jazdy. Były zaprojektowane z myślą o funkcjach zwiększających komfort podróżowania. Stąd przestronne, klimatyzowane wnętrze, czy interkom zapewniający komunikację pasażerów z maszynistą. 

Elfy2 posiadają też nowoczesne systemy dynamicznej informacji pasażerskiej czy emisji reklam, zewnętrzny i wewnętrzny monitoring oraz systemy diagnostyki on line pozwalające na bieżące śledzenie pracy podzespołów pojazdu. 

Na pojeździe został zabudowany system ETCS poziomu drugiego /baseline w wersji 3.4.0/ umożliwiający sterowanie ruchem z wykorzystaniem cyfrowej, dwukierunkowej transmisji radiowej.