TMH otrzymuje zgodę na produkcję serii pilotażowej nowego piętrowego wagonu restauracyjnego

TMH otrzymuje zgodę na produkcję serii pilotażowej nowego piętrowego wagonu restauracyjnego

26 października 2021 | Źródło: Transmashholding / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Komisja do odbioru prototypu dwupokładowego wagonu restauracyjnego mod. 61-4525,  która odbyła się w Twerskiej Fabryce Wagonów (TVZ, część Transmashholding), zezwoliła na wyprodukowanie parti pilotażowej 50 wagonów. Komisję współtworzyli przedstawiciele Kompleksu Pasażerskiego Kolei Rosyjskich, Biuro Projektowania i Inżynierii Kompleksu Pasażerskiego Kolei Rosyjskich, Centralnego Laboratorium Kolei Rosyjskich, Centrum Audytu Technicznego, TMH Engineering, Ogólnorosyjskiego Instytutu Badawczego Transportu Kolejowego, jak również firm kooperujących z producentem.

Prototyp dwupokładowego wagonu restauracyjnego mod. 61-4525. Fot. Transmashholding

Rozpoczęcie eksploatacji wagonów na sieci Kolei Rosyjskich, będzie możliwe po  uzyskaniu certyfikacji zgodnie z wymogami przepisów technicznych Unii Celnej.

Pierwszy dwupoziomowy wagon restauracyjny (mod. 61-4473) powstał w TVZ w 2013 roku. Przy jego projektowaniu zastosowano szereg innowacyjnych rozwiązań, m.in. windę na naczynia oraz piece konwekcyjne, których wykorzystanie umożliwiło zapewnienie gorących posiłków dla wszystkich pasażerów pociągu.

Nowy, dwupiętrowy wagon restauracyjny model 61-4525 został zaprojektowany w oparciu o wszechstronną analizę doświadczeń eksploatacyjnych poprzedniego modelu wagonu. Dla nowego wagonu restauracyjnego zaprojektowano ulepszone nadwozie, które pozwoliło na powiększenie wnętrza. Po raz pierwszy zastosowano zawieszenie pneumatyczne, które zapewni płynniejszą jazdę wagonu.

Na parterze wagonu znajduje się kuchnia, zmywalnia i bar z czterema miejscami siedzącymi, na drugim piętrze jest sala jadalna z 36 miejscami siedzącymi. Wagon wyposażony jest w lodówkę o pojemności 3000 litrów i zamrażarkę o pojemności 700 litrów. Przenoszenie gorących naczyń i używanych przyborów między pierwszym a drugim pokładem zapewnia winda. W części sanitarnej wagonu znajdują się dwie ekologiczne toalety, prysznice oraz miejsce do selektywnej zbiórki odpadów.

Po raz pierwszy w nowym wagonie restauracyjnym pasażerowie mają możliwość podróżowania z biletem - wszystkie miejsca w sali restauracyjnej na pierwszym piętrze są numerowane, a siedzenia wyposażone w podłokietniki. W wagonie restauracyjnym znajdują się półki na podręczne bagaże oraz miejsce na duży bagaż.

Nowe wagony restauracyjne przeznaczone są do eksploatacji w pociągach złożonych z wagonów piętrowych nowej serii modelowej (mod. 61-4523 i 61-4524).

 

Fot. Transmashholding

 

Wagony mod. 61-4524 (bezprzedziałowe) i mod. 61-4523 (przedziałowe) są najnowszym osiągnięciem TMH. Podstawową różnicą nowego taboru w stosunku do poprzednich modeli jest zastosowanie pneumatycznego systemu zawieszenia nadwozia, który zapewnia bardziej płynną jazdę..

Zmiana wymiarów nadwozia pozwoliła na stworzenie bardziej komfortowych warunków dla pasażerów na górnym pokładzie: odległość do sufitu zwiększyła się o ponad 20 cm, przejście wzdłuż korytarza pierwszego piętra stało się wyższe.

Wagony z przedziałami (mod. 61-4523) mają po 16 przedziałów czteromiejscowych. Konstrukcyjnie pozwalają one na stworzenie zestawu dwuwagonowego, w którym dwa wagony połączone są hermetycznie zamkniętym przejściem. W jednym z wagonów znajduje się pomieszczenie służbowe dla konduktora oraz pomieszczenie sterowania urządzeniami i systemami obu wagonów. Drugi wagon posiada część usługową, w której można zainstalować automaty i ekspresy do kawy, wygospodarować przestrzeń bagażową lub miejsce na rowery i narty.

 

Czterosobowy przedział w dwupokładowym wagonie z przedziałami. Fot. Transmashholding

 

Wagon bezprzedziałowy (mod. 61-4524) posiada przedział dla niepełnosprawnego pasażera i osoby towarzyszącej. Przy wejściu do wagonu znajduje się specjalny podnośnik przeznaczony do wsiadania i wysiadania z wagonu pasażerów niepełnosprawnych z niskich peronów. W nagłych przypadkach istnieje specjalne urządzenie ewakuacyjne, które pozwala osobie niepełnosprawnej ruchowo na szybkie opuszczenie wagonu.

 

Korytarz w wagonie z przedziałami. Fot. Transmashholding

 

Nowe wagony spełniają wszystkie wymogi bezpieczeństwa w zakresie przewozu osób i są niezwykle komfortowe. W przedziale, zamiast wyściełanych siedzisk, znajdują się pełnowartościowe sofy. Istnieje możliwość oddzielnej regulacji powietrza w każdym z przedziałów. Każdy pasażer ma swój indywidualny sejf.

W każdym wagonie przedziałowym znajdują się trzy toalety, z których jedna wyposażona jest w prysznic, a jedna z toalet w wagonie bezprzedziałowym przystosowana jest do korzystania przez pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej.

 

Wagon dwupokładowy z przedziałami. Fot. Transmashholding