Rosnący popyt na kolej wymusza na Kolejach Szwedzkich (SJ) zakup nowych pociągów regionalnych

Rosnący popyt na kolej wymusza na Kolejach Szwedzkich (SJ) zakup nowych pociągów regionalnych

27 października 2021 | Źródło: SJ AB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Wychodząc na przeciw rosnącemu zainteresowaniu przyjaznymi dla klimatu, komfortowymi i wydajnymi podróżami koleją, szwedzki operator pasażerski SJ podjął decyzję o zakupie 25 nowych pociągów regionalnych. Będą one wykorzystywane do przewozów regionalnych w regionie Sztokholm-Mälardalen.

Sketch, nowy pociąg regionalny SJ. Wizualizacja SJ AB

 

SJ przeprowadziła przetarg i podjęła decyzję o przyznaniu CAF zamówienia na co najmniej 25 nowych pociągów regionalnych. Zakup nowych pociągów jest jedną z największych transakcji kolejowych w historii SJ.

W ciągu ostatnich 20 lat podróże koleją w Szwecji zwiększyły się ponad dwukrotnie. Rok 2019 był rekordowy pod względem podróży koleją w tym kraju. Pandemia COVID19 zmniejszyła liczbę podróży, ale SJ postrzega to jako tymczasowy spadek popytu i obecnie przygotowuje się do zwiększenia liczby podróży koleją także przez  zakup nowych pociągów regionalnych. Według SJ, zaoferowanie coraz większej liczbie osób możliwości wyboru pociągu jest ważnym warunkiem wstępnym osiągnięcia przez Szwecję jej celów klimatycznych.

Inwestycja w nowe pociągi regionalne jest częścią inwestycji SJ o wartości około 12 mld SEK.  w nowe i zmodernizowane pociągi, z czego na nowe pociągi regionalne przypada około 3 mld SEK. Pociągi będą mogły pomieścić dużą liczbę pasażerów.

- Kupujemy pociągi, aby zaspokoić rosnący popyt, nie tylko w regionie Sztokholm-Mälaren. Mimo że pociągi będą miały dużo miejsc siedzących, postawiliśmy wysoko poprzeczkę w zakresie komfortu. Pociągi powinny być odpowiednie dla osób podróżujących przez jedną do dwóch godzin, ale także dla tych podróżujących dłużej. Bardziej elastyczny sposób pracy oznacza, że wiele osób może rozważyć nieco dłuższe niż dotychczas dojazdy do pracy, będąc w pracy 1-3 dni w tygodniu, a jednocześnie korzystając z wielkiej zalety pociągu, jaką jest możliwość wykorzystania czasu podróży na pracę, rekreację lub odpoczynek - mówi Jan Kyrk, dyrektor biznesowy SJ.

Nowe pociągi regionalne będą kursować na liniach Sztokholm-Västerås-Örebro-Skövde-Gothenburg, Sztokholm-Uppsala, Linköping-Norrköping-Stockholm-Arlanda-Uppsala-Gävle-Ljusdal oraz Kalmar-Gothenburg, gdzie zastąpią obecne pociągi lokalne. Oczekuje się, że nowe pociągi wejdą do eksploatacji w 2025 roku.

Nowe pociągi regionalne są przystosowane do szwedzkiego klimatu. Pociągi są zaprojektowane w sposób umożliwiający łatwe wsiadanie, co jest szczególnym ułatwieniem dla osób niepełnosprawnych. Niektóre pomieszczenia przeznaczone są do przechowywania rowerów, wózków dziecięcych i bagażu. Praca na pokładzie pociągu będzie komfortowa, z uwzględnieniem sprawnej łączności. Pociągi są szybkie, z maksymalną prędkością 200 km/h.

 

SJ Aktion Bolaget (SJ AB, SJ) to państwowy operator pociągów pasażerskich w Szwecji. Obsługuje ok. 11 000 km linii, wśród nich szybkiego ruchu, połączenia międzynarodowe, jak również połączenia lokalne i częściowo kolej aglomeracyjną. Realizuje 55% podróży kolejowych w Szwecji Jest spółką powstałą w 2001 roku w wyniku restrukturyzacji Statens Järnvägar (SJ) - szwedzkiego narodowego prewoźnika kolejowego. 100 procent akcji SJ AB należy do państwa.