Ponad pół miliarda złotych ze środków unijnych dla PKP Intercity

Ponad pół miliarda złotych ze środków unijnych dla PKP Intercity

02 listopada 2021 | Źródło: PKP Intercity
PODZIEL SIĘ

PKP Intercity efektywnie wykorzystuje środki Unii Europejskiej na unowocześnianie floty pociągów i infrastruktury. Do końca 2021 roku Spółka pozyska ponad pół miliarda złotych z przyznanego w 2018 roku dofinansowania unijnego.

Lokomotywy Griffin. Fot. PKP Intercity

PKP Intercity realizuje obecnie dwa strategiczne projekty inwestycyjne współfinansowane ze środków Unii Europejskiej – „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0022/17] oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” [POIS.05.01.00-00-0023/17]. Ich łączna wartość wynosi ponad 2,5 mld zł brutto. Są one  współfinansowane ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Na mocy podpisanych w 2018 roku umów z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, odpowiadającym za proces udzielania i rozliczania dotacji unijnych w sektorze transportu, maksymalna kwota przyznanego PKP Intercity dofinansowania dla obydwu projektów wyniosła 65-3,73 mln zł.

Do końca roku 2021 r. na koncie Spółki znajdą się 522 mln zł, co stanowi 80% przyznanego dofinansowania UE łącznie dla obu projektów. Unijne fundusze przyczyniają się do realizacji w sumie aż 54 zadań inwestycyjnych – 12 taborowych i 42 infrastrukturalnych.

Blisko 400 wagonów i lokomotyw z unijnym dofinansowaniem

Do końca 2021 roku PKP Intercity zakończy wszystkie zadania taborowe obejmujące modernizację wagonów. W ich ramach flota przewoźnika zostanie wzmocniona o 335 zmodernizowanych wagonów. Wśród nich jest 60 wagonów z przedziałami klasy pierwszej i bezprzedziałową częścią klasy drugiej, zmodernizowanych przez PESA Bydgoszcz w konsorcjum z ZNTK Mińsk Mazowiecki, 125 wagonów typu 111A-20, które także unowocześniło Konsorcjum, jak również 90 wagonów drugiej klasy zmodernizowanych przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowych H. Cegielski. W najbliższych tygodniach zakończą się odbiory 60 wielofunkcyjnych wagonów COMBO. Zmodernizowane przez konsorcjum producentów z Bydgoszczy i Mińska Mazowieckiego pojazdy zwiększają dostęp do kolei dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi oraz osób podróżujących z rowerami.

Dofinansowanie przyczynia się także do wzmocnienia parku taborowego PKP Intercity o 53 lokomotywy. W ubiegłym roku środki unijne współfinansowały zakup
20 najnowocześniejszych w Polsce lokomotyw elektrycznych serii EU160 Griffin. Pojazdy rozwijają prędkość do 160 km/h i prowadzą pociągi PKP Intercity na terenie całego kraju. Dodatkowo w trakcie realizacji są umowy na modernizację łącznie 33 lokomotyw - 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 ze zwiększeniem maksymalnej prędkości ze 125 km/h do 160 km/h oraz 13 manewrowych lokomotyw spalinowych serii SM42 na lokomotywy przystosowane również do prowadzenia pociągów pasażerskich.

 

Wagon PKP Intercity Combo. Fot. PKP Intercity

 

Inwestycje w nowoczesną infrastrukturę

W ramach projektów PKP Intercity inwestuje także w stacje postojowe na terenie całej Polski. Przebudowane zostały już bocznice w Olsztynie i Kołobrzegu. Trwa obecnie kompleksowa modernizacja stacji Szczecin Zaleskie Łęgi, a na bocznicy w Krakowie rozpoczęła się modernizacja sieci sprężonego powietrza oraz modernizacja instalacji wodnej. Trwają również prace modernizacyjne przy kanałach rewizyjnych w lokomotywowni we Wrocławiu, gdzie budowana jest także automatyczna myjnia taboru. Podobna myjnia powstanie także na stacji Kraków Główny Zachód. Stacja postojowa w Warszawie wzbogaciła się o urządzenia myjące do myjni oraz tokarkę podtorową, a we Wrocławiu przebudowywane są kanały w hali całopociągowej oraz kanały rewizyjne w wagonowni. Z dofinansowaniem unijnym PKP Intercity zakupiło 7 pojazdów szynowo-drogowych, które są wykorzystywane na stacjach postojowych w Gdyni, Krakowie, Przemyślu oraz Warszawie. Trwają przygotowania do realizacji kolejnych inwestycji infrastrukturalnych.

Realizujemy obecnie ogromny program inwestycyjny, który oznacza duży skok jakościowy dla pasażerów i konsekwentny rozwój Spółki. Istotny udział w tym mają pozyskiwane przez nas środki z funduszy europejskich, które wykorzystujemy bardzo efektywnie. Z myślą o dalszych inwestycjach na bieżąco monitorujemy możliwości pozyskania dla Spółki kolejnych środków z instrumentu „Łącząc Europę” (CEF), programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS), a także Krajowego Planu Odbudowy - mówi Tomasz Gontarz, Członek Zarządu PKP Intercity.

Inwestycje nie zwalniają

W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zdecydowanie wpłynie na podniesienie poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróży.