Średzka Kolej Powiatowa po trzech latach skomplikowanej naprawy ma drugi sprawny parowóz

Średzka Kolej Powiatowa po trzech latach skomplikowanej naprawy ma drugi sprawny parowóz

03 listopada 2021 | Źródło: Średzka Kolej Powiatowa / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Średzka Kolej Powiatowa ma już dwa sprawne parowozy.  Wczoraj mała miejsce próba "na gorąco" parowozu Px48-1920. Zakończyła się ona wynikiem pozytywnym! To oznacza, że po wielu latach przerwy na kolejce są od dzisiaj dwa sprawne parowozy serii Px48. Przed pracownikami warsztatu jeszcze trochę pracy i niezbędne regulacje mechanizmu. Jeśli nie wystąpią poważniejsze przeciwności to już 11 listopada podczas pociągu z okazji Dnia Niepodległości na trasie zobaczymy DWA PAROWOZY.

 

Fot. Krzysztof Kubiak

Parowozy Px48 powstały na podstawie przedwojennej dokumentacji technicznej parowozu typu Wilno (seria Wp29/Px29) produkowanego przez Warszawską Spółkę Akcyjną Budowy Parowozów. Dokumentacja techniczna lokomotywy została zatwierdzona w 1948 roku, a produkcja ruszyła w 1950 roku w Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce S.A. w Chrzanowie. Jest to lokomotywa czteroosiowa, dwucylindrowa w układzie bliźniaczym, napędzana parą przegrzaną, przeznaczona do poruszania się po torze o rozstawie 750 mm.

W latach 1950-1955 wyprodukowano łącznie 118 parowozów tej serii, spośród których większość trafiła do Polskich Kolei Państwowych, pozostałe zaś do przemysłu. 17 lokomotyw przystosowanych zostało do pracy na torze o rozstawie 1000 mm. Ponadto wyprodukowano łącznie kilkadziesiąt parowozów pokrewnej konstrukcji przeznaczonych na eksport do Chin, Rumunii, Albanii i Jugosławii. Do dziś w Polsce zachowało się aż 38 lokomotyw tej serii, w tym dwie stacjonujące w Środzie Wielkopolskiej.

 

Fot. Krzysztof Kubiak

 

Pierwsza z nich to pochodzący z 1951 roku parowóz o numerze 1756. W Środzie stacjonuje od 1981 roku i pozostawał w czynnej służbie do 2014 roku. Po trwającej niemal trzy lata naprawie głównej, obejmującej rewizję wewnętrzną kotła oraz pełną regenerację układu napędowego oraz biegowego, parowóz powrócił do czynnej służby pod koniec lata 2017 roku. Swój pierwszy pociąg turystyczny maszyna poprowadziła 9 września 2017 roku i od tego momentu pozostaje podstawowym pojazdem trakcyjnym Średzkiej Kolei Powiatowej.

Druga lokomotywa o numerze 1920 pochodzi z 1955 roku. Wycofana z ruchu została w 2002 roku, lecz po długotrwałym postoju w hali parowozowni w 2018 roku ruszył proces jej naprawy głównej, mającej na celu przywrócenie maszyny do pełnej sprawności. Jak piszemy na wstępie prace naprawcze są już na ukończeniu i prawdopodobnie 11 listopada razem poprowadzą "niepoległościowy pociąg

 

Fot. Krzysztof Kubiak

 

"Towarzystwo Przyjaciół Kolejki Średzkiej „Bana" zarządzające wąskotorówką zdecydowało się na naprawę drugiego parowozu chcąc zachować ciągłość funkcjonowania trakcji parowej na kolejce średzkiej. - Parowozy są na tyle specyficzne, że wielokrotnie muszą być wyłączane z ruchu ze względu na przeglądy, tudzież cykle rewizji wewnętrznej.
Posiadanie drugiego parowozu sprawi, że w przypadku, gdy aktualnie jeżdżący będzie musiał przejść wspomnianą rewizję, kolejka będzie posiadała wówczas parowóz zastępczy. To także zabezpieczenie na awarię któreś z lokomotyw.

Dzień Niepodległości na ŚKP!

Choć sezon kolejkowy oficjalnie się zakończył to Średzka Kolej Powiatowa nie zwalnia tempa swoich działań i zaprasza wszystkich miłośników kolei spragnionych pary i klimatu kolejki na pociąg specjalny z okazji Dnia Niepodległości!

W programie znalazło się wiele atrakcji m.in. biesiada przy ognisku oraz muzyka na żywo. Miłośnicy kolejowych historii będą mogli zwiedzić izbę pamięci w Zaniemyślu.

 

Źródło: Sredzka Kolej Powiatowa
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Dworzec kolejowy w Czarnej na Podkarpaciu już dostępny dla pasażerów. Dworzec kolejowy w Czarnej na Podkarpaciu już dostępny dla pasażerów.
Następny artykuł Operator kolejowy UTLC ERA dąży do dekarbonizacji euroazjatyckiego transportu kontenerowego Operator kolejowy UTLC ERA dąży do dekarbonizacji euroazjatyckiego transportu kontenerowego