Plan ramowy ÖBB: 18,2 mld euro na ochronę klimatu

Plan ramowy ÖBB: 18,2 mld euro na ochronę klimatu

03 listopada 2021 | Źródło: ÖBB
PODZIEL SIĘ

Austriacki państwowy przewoźnik kolejowy ÖBB z zadowoleniem przyjał decyzję podjętą na dzisiejszym (03.11.2021r.)  posiedzeniu Rady Ministrów Republiki Austrii w sprawie planu ramowego ÖBB na lata 2022-2027 - na rozbudowę i utrzymanie austriackiej sieci kolejowej w ciągu najbliższych sześciu lat przeznaczono 18,2 mld euro. W ten sposób każdego roku około 3 miliardy euro będzie inwestowane w infrastrukturę kolejową przyszłości. Stanowi to istotny wkład w ochronę klimatu, podnosi jakość usług dla pasażerów kolei i jest ważnym czynnikiem gospodarczym dla austriackich przedsiębiorstw.

Fot. ÖBB

Zostanie to osiągnięte dzięki ambitnemu programowi infrastrukturalnemu, na który - w porównaniu z rokiem 2020 - ponownie przewidziano wzrost o około 700 mln euro. Rozbudowa i zapewnienie jakości sieci kolejowej stworzą warunki do kursowania większej liczby pociągów na sieci kolejowej. Oznacza to lepsze i szybsze połączenia dla pasażerów kolei.

Kontynuujemy naszą ofensywę w zakresie transportu publicznego. Największy pakiet rozbudowy linii kolejowych w kraju zostanie po raz kolejny zwiększony. W ciągu najbliższych sześciu lat zainwestujemy ponad 18 miliardów euro w nowe, nowoczesne linie kolejowe. Jest to ważny element budowy większej ochrony klimatu. Nowoczesna sieć połączeń i tani bilet ClimateTicket sprawiają, że transport publiczny jest atrakcyjniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. A każdy kilometr przejechany pociągiem chroni nasz klimat" - mówi minister ds. ochrony klimatu Leonore Gewessler.

Nowy plan ramowy sprawi, że podróż koleją w Austrii będzie jeszcze lepsza i bardziej efektywna. Inwestycje w główne linie kolejowe zapewnią szybsze połączenia między dużymi aglomeracjami Austrii. Poza głównymi liniami głównymi, kolejowe linie regionalne zostaną uatrakcyjnione i dodatkowo zelektryfikowane. Dzięki temu przesiadka na kolej stanie się bardziej interesująca również na obszarach wiejskich. Korzyść dla pasażerów i dla środowiska" - podkreśla prezes ÖBB Andreas Matthä.

Ponadto tworzone są większe zdolności przewozowe dla transportu towarowego, dzięki czemu mogą kursować dłuższe, cięższe i tym samym bardziej ekonomiczne pociągi - zapewnia to konkurencyjność w stosunku do transportu drogowego. Kolejnym obszarem zainteresowania jest "cyfryzacja kolei" w celu zwiększenia bezpieczeństwa i efektywności operacji kolejowych. Z myślą o podróżnych ÖBB optymalizuje również sieć komórkową na trasach przejazdu. W celu zapewnienia aktualnych informacji pasażerom kolei inwestuje się również w cyfryzację informacji dla klientów oraz w nowoczesne systemy bezpieczeństwa pociągów.

 

 

Nowe projekty dla lepszych połączeń
W szczególności w planie ramowym ÖBB uwzględniono następujące dodatkowe projekty

  • Zapewniono finansowanie projektu budowy dwutorowej linii kolejowej Tullnerfeld między Herzogenburgiem a St. Pölten. Ten ważny ośrodek dla regionu środkowej Dolnej Austrii jest odpowiedzią na długotrwałe zapotrzebowanie tego regionu.
  • Przyspieszony zostanie plan rozbudowy dwutorowej linii Werndorf - Spielfeld-Straß; celem jest zwiększenie częstotliwości na południowej linii z Grazu.
  • Rozbudowa Pyhrnachse jest przygotowywana w najlepszy możliwy sposób: Plan z Kirchdorf an der Krems do Micheldorf został już zabezpieczony. Oznacza to, że zapewnione jest finansowanie dla planowania wszystkich czterech odcinków Pyhrnachse, w tym nowego tunelu Bosruck.
  • W centrum uwagi znajduje się również północne podejście do Brenner jako ważna część rozbudowy korytarza Brenner, finansowanie budowy czterotorowej rozbudowy pomiędzy Schaftenau a węzłem Radfeld (odcinek austriacki) w dolinie dolnej rzeki Inn zostało już złożone.
  • Niektóre stacje węzłowe, jak np. Villach Hbf, Ried im Innkreis, Innbruck Hbf czy Imst-Pitztal, zostaną w przyszłości rozbudowane w celu przyjęcia dodatkowych lub dłuższych pociągów i większej liczby pasażerów.

Kontynuowana będzie modernizacja kolei regionalnych oraz program elektryfikacji.