38 wagonów z rudą żelaza wykoleiło się w północnej Szwecji, utrudnienia w ruchu będą trwały 7 dni.

38 wagonów z rudą żelaza wykoleiło się w północnej Szwecji, utrudnienia w ruchu będą trwały 7 dni.

07 listopada 2021 | Źródło: LKAB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

38 z 68 wagonów pociągu z rudą żelaza o masie 8000 ton z LKAB ( szwedzkie przedsiębiorstwo wydobywcze, zajmujące się wydobyciem rud żelaza z gór Kiirunavaara i Malmberget oraz w Svappavaarawy) wykoleiło się w niedzielę rano na Malmbanan (linia rudy żelaza) w Szwecji.  Wypadek miał miejsce w pobliżu miasta Gällivare, które znajduje się około 1000 kilometrów na północ od Sztokholmu, powyżej koła podbiegunowego. Maszynista lokomotywy nie doznał obrażeń.

 

Fot. LKAB

Przyczyna wykolejenia jest przedmiotem śledztwa. Zniszczeniu uległy cztery słupy trakcyjne, 300 metrów szyn, ale ponieważ wykolejenie miało miejsce na łuku wymienionych zostanie 800 metrów szyn. Miejsce wykolejenia znajduje się około 3 km od najbliższej drogi, dlatego prognozuje się kilkudniowe wstrzymanie ruchu pociągów. Jak przewiduje Trafikverket (Szwedzki Zarząd Transportu) zdarzenie przez tydzień będzie miał poważny wpływ na ruch pasażerski, towarowy i przewozy rudy.

 

Pociąg z rudą na linii Malmbanan.  Fot. en.wikipedia.org

 

 

 Pociąg towarowy poruszał się po jednotorowej trasie o długości około 500 km łączącej Narwik w Norwegii ze szwedzkim miastem portowym Lulea. W wydanym oświadczeniu LKAB poinformował, że od dawna apelował o dobudowanie drugiego toru na tej trasie, ponieważ jest to jeden z najbardziej ruchliwych korytarzy kolejowych w Szwecji. Jest on kluczowy z punktu widzenia transportu rudy żelaza z rozległych kopalni w Kirunie.

Jak przewiduje Trafikverket (Szwedzki Zarząd Transportu) zdarzenie przez tydzień będzie miał poważny wpływ na ruch pasażerski, towarowy i przewozy rudy.

W 2020 roku LKAB dostarczył 28,5 mln ton produktów z rudy żelaza, a jego obrót wyniósł 34 mld SEK.