Budowa nowych wiaduktów i przejścia podziemnego zwiększą bezpieczeństwo na linii Kraków - Katowice

Budowa nowych wiaduktów i przejścia podziemnego zwiększą bezpieczeństwo na linii Kraków - Katowice

10 listopada 2021 | Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PODZIEL SIĘ

Zwiększy się bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz niezawodność przewozów na trasie Kraków - Katowice. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowy za 68 mln zł na budowę trzech wiaduktów i przejścia podziemnego. Zastąpią one przejazdy kolejowo-drogowe na odcinku Kraków – Katowice. Projekt współfinansowany jest ze środków unijnych, instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Wiadukt w Trzebini. Fot. Piotr Hamarnik / PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Nowe bezkolizyjne skrzyżowania będą w Woli Filipowskiej, Pisarach i Niegoszowicach. Obok  przystanku Kraków Mydlniki Wapiennik wybudowane będzie przejście podziemne na perony. Wiadukty drogowe zastąpią przejazdy w poziomie toru na międzynarodowej trasie E30, łączącej Małopolskę ze Śląskiem.

Bezkolizyjne skrzyżowania poprawią bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i usprawnią przejazd pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycja usprawni komunikacje drogową. Kierowcy bezpiecznie, bez czekania przed rogatkami, przejada nad linią kolejową przewidziana dla pociągów jadących 160 km/h.
Projekt realizowany jest w formule „zaprojektuj i zbuduj”. W pierwszej fazie wykonawcy przygotowują dokumentację. Budowa zaplanowana jest na rok 2023. Wykonawca NOWAK MOSTY sp. z o.o. ma 24 miesiące na wykonanie zadań wartych łącznie niemal 68 mln zł.

Obiekty w Woli Filipowskiej, Pisarach i Niegoszowicach to kolejne bezkolizyjne skrzyżowania zwiększające bezpieczeństwo na trasie Kraków – Katowice. PLK w ramach projektu „Modernizacja linii kolejowej E30, na odcinku Zabrze-Katowice-Kraków, etap IIb” oddały do eksploatacji 10 bezkolizyjnych skrzyżowań. Korzystają z nich mieszkańcy m.in. Jaworzna, Trzebini, Krzeszowic, czy Krakowa.

Modernizacja linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Katowice to inwestycja warta przeszło 2 mld zł. Projekt współfinansowany jest Unii Europejskiej w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.