Polska i Niemcy wznawiają transgraniczne połączenia pasażerskie Zielona Góra - Cottbus.

Polska i Niemcy wznawiają transgraniczne połączenia pasażerskie Zielona Góra - Cottbus.

11 listopada 2021 | Źródło: Zarząd Transportu Berlin-Brandenburgia (VBB) / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Linia pomiędzy Guben a Zieloną Górą, która od 2002 roku nie była eksploatowana przez regionalne pasażerskie przewozy kolejowe, będzie ponownie wykorzystywana do przewozów regionalnych latem 2022 roku. Samorządy Województwa Lubuskiego i Brandenburgii są zgodne co do znaczenia tego połączenia i postanowiły w Europejskim Roku Kolei wysłać wyraźny sygnał na rzecz rozwoju tej linii w regionalnym transporcie kolejowym, co pozwoli wypełnić lukę między Łużycami a sąsiednią Polską na trasie, która od prawie dwudziestu lat jest wykorzystywana wyłącznie do transportu towarowego.

Polska i Niemcy wznawiają transgraniczne połączenia pasażerskie Zielona Góra - Cottbus.
Fot. www.lubuskie.pl

Obie odpowiedzialne za organizację transportu publicznego strony widzą również potencjał na przyszłość w rozbudowie infrastruktury linii 358, tak aby pomiędzy dużymi miastami Cottbus i Zieloną Górą powstała tętniąca życiem linia. Pierwsze pociągi mają zacząć jeździć latem przyszłego roku, pod warunkiem, że operator infrastruktury kolejowej (PKP PLK S.A.) przygotuje perony do ruchu pasażerskiego. Od czerwca do grudnia 2022 r. pociągi będą początkowo kursować pilotażowo tylko w weekendy (trzy pary pociągów w soboty i dwie w niedziele i święta)

Ta pilotażowa operacja służy średnioterminowemu planowanemu wprowadzeniu codziennej usługi. Warunkiem tego jest jednak odnowienie i modernizacja linii do wyższych prędkości. Wówczas będzie to 6-8 par pociągów na dobę, co odpowiada standardom ustalonym przez UTK (Urząd Transportu Kolejowego).  

Samorząd Województwa Lubuskiego jest również zdeterminowany, aby w ramach dostępnych programów państwowych dążyć do kompleksowej modernizacji linii nr 358, w tym elektryfikacji.

Rozwój usług nastąpi wraz z rozwojem infrastruktury i floty pojazdów. Pociągi bezpośrednie do/z dworca Cottbus Hbf wymagają korzystania z pojazdów z polską i niemiecką homologacją. Obecnie województwo lubuskie posiada tylko dwa takie pociągi.

Rewitalizacja peronów na linii kolejowej nr 358 w Polsce przez zarządcę infrastruktury PKP PLK S.A., ma na celu umożliwienie ponownego kursowania pociągów pasażerskich pomiędzy Gubinem (granica państwa) a Czerwieńskiem. Do tej pory linia ta była wykorzystywana wyłącznie przez pociągi towarowe małej prędkości.

Regionalne połączenie kolejowe zapewni polskie przedsiębiorstwo kolejowe POLREGIO, po stronie niemieckiej odpowiedzialnym przedsiębiorstwem kolejowym jest DB Regio.

Ta nowa usługa będzie szczególnie korzystna dla ruchu turystycznego. Będzie to połączenie pomiędzy dużym miastem Zielona Góra (140 tys. mieszkańców) na południu województwa lubuskiego a dużym miastem Cottbus (99 tys. mieszkańców) na Łużycach. To nowe połączenie kolejowe na polsko-niemieckim pograniczu oferuje liczne możliwości spędzania wolnego czasu dla turystów, a tym samym przyczynia się do rozwoju całego regionu

Korzysta z nich również wielu studentów, którzy w soboty wracają z uczelni, a w niedzielne wieczory dojeżdżają do swoich miejsc nauki.

Na stacji Zielona Góra Gł. są skomunikowania z pociągami do/z Poznania i Wrocławia, a w Guben z pociągami RB11 do/z Cottbus Hbf.

Ponadto z dworca PKS w Gubinie przez Krosno Odrzańskie do Zielonej Góry kursować będą autobusy międzymiastowe przewoźnika PKS Zielona Góra, które uzupełnią usługę RB92.

Trasa RB92 znajduje się w obszarze oddziaływania obecnego projektu "RailBLu" finansowanego przez UE. Kraj związkowy Brandenburgia i polscy partnerzy opracowują tutaj koncepcje eksploatacji i rozkładu jazdy dla transgranicznej mobilności przyszłości.