15 listopada pierwszy rozbudowany FLIRT3 rozpoczyna służbę w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

15 listopada pierwszy rozbudowany FLIRT3 rozpoczyna służbę w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej

13 listopada 2021 | Źródło: Łódzka Kolej Aglomeracyjna / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Rozbudowany FLIRT3 od poniedziałku 15 listopada pojawi się na trasach województwa łódzkiego! W swoją pierwszą podróż wyruszy o godz. 15:06 ze stacji Łódź Fabryczna do Skierniewic. Zanim to nastąpi, od godz.12:00 będzie dostępny na stacji dla wszystkich zainteresowanych.

Trójczłonowy FLIRT3 w trakcie testów ETCS na E30. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała z firmą Stadler Polska umowę na rozbudowę dziesięciu dwuczłonowych elektrycznych pociągów typu FLIRT o dodatkowy, trzeci człon w ramach projektu “Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III” Rozbudowa pojazdów to projekt innowacyjny w skali Polski i Europy. Inwestycja została dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

 

Źródło: Łódzka Kolej Aglomeracyjna

 

W ramach umowy Stadler Polska rozbuduje dziesięć pojazdów FLIRT o środkowy, fabrycznie nowy człon. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego wynosi16 metrów, a całego rozbudowanego pojazdu 64 metry. W środkowym członie znajduje się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi. Wyposażony jest w klimatyzację, wifi, gniazdka elektryczne i urządzenia bezpieczeństwa, wszystko tak jak w dotychczasowych dwuczłonowych pojazdach, zgodnie ze standardem obecnych pociągów FLIRT.

Dzięki inwestycji liczba miejsc siedzących w pojazdach zwiększy się ze 120 do 186.

Wartość projektu to 68 481 150,00, kwota dofinansowania z RPO wyniosła 47 455 500,00. W ramach umowy Stadler zobowiązał się także do utrzymania pojazdów do roku 2029.

 

Trójczłonowy FLIRT3 ŁKA w drodze na testy do Żmigrodu (listopad 2020r.). Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Zgodnie z przyjętym harmonogramem Stadler Polska otrzymał najpierw do przebudowy jeden zespół trakcyjny. Po zamontowaniu dodatkowego, środkowego członu, przeprowadzeniu wszelkich testów i badań trójczłonowy zestaw został dopuszczony do ruchu. Od tego momentu do zakładów Stadlera w Siedlcach trafiają kolejne pojazdy.

Jak poinformował Kurier Kolejowy Janusz Malinowski - Prezes Zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej obecnie w Zakładach Stadlera w Siedlcach na ukończeniu jest rozbudowa drugiego, dwuczłonowego zespołu trakcyjnego FLIRT3. Do końca bieżącego roku do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej przekazane będą jeszcze trzy powiększone Flirty. Pozostałe 6 pojazdów trafi do Łodzi do połowy przyszłego roku. Homologacja rozbudowanego pojazdu była procesem czasochłonnym. Teraz wyprodukowane środkowe człony dla wszystkich pozostałych zespołów trakcyjnych oczekują w fabryce na montaż, stąd też po dostarczeniu pojazdów do zakładu w Siedlcach ich rozbudowa będzie szybko i sprawnie realizowana. Praktycznie co miesiąc kolejny pojazd bedzie opuszczał zakład producenta.

 

Trójczłonowy Flirt w trakcie testów ETCS. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Czeski Zarząd kolei wybrał projektantów linii kolei dyżych prędkości Moravská brána. Czeski Zarząd kolei wybrał projektantów linii kolei dyżych prędkości Moravská brána.
Następny artykuł Koleje Mazowieckie: 15 listopada na mecz Polska - Węgry kibice pojadą za darmo Koleje Mazowieckie: 15 listopada na mecz Polska - Węgry kibice pojadą za darmo