Rozbudowany FLIRT3 od poniedziałku 15 listopada pojawi się na trasach województwa łódzkiego! W swoją pierwszą podróż wyruszy o godz. 15:06 ze stacji Łódź Fabryczna do Skierniewic. Zanim to nastąpi, od godz.12:00 będzie dostępny na stacji dla wszystkich zainteresowanych.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała z firmą Stadler Polska umowę na rozbudowę dziesięciu dwuczłonowych elektrycznych pociągów typu FLIRT o dodatkowy, trzeci człon w ramach projektu “Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III” Rozbudowa pojazdów to projekt innowacyjny w skali Polski i Europy. Inwestycja została dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.
W ramach umowy Stadler Polska rozbuduje dziesięć pojazdów FLIRT o środkowy, fabrycznie nowy człon. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego wynosi16 metrów, a całego rozbudowanego pojazdu 64 metry. W środkowym członie znajduje się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi. Wyposażony jest w klimatyzację, wifi, gniazdka elektryczne i urządzenia bezpieczeństwa, wszystko tak jak w dotychczasowych dwuczłonowych pojazdach, zgodnie ze standardem obecnych pociągów FLIRT.
Dzięki inwestycji liczba miejsc siedzących w pojazdach zwiększy się ze 120 do 186.
Wartość projektu to 68 481 150,00, kwota dofinansowania z RPO wyniosła 47 455 500,00. W ramach umowy Stadler zobowiązał się także do utrzymania pojazdów do roku 2029.
Zgodnie z przyjętym harmonogramem Stadler Polska otrzymał najpierw do przebudowy jeden zespół trakcyjny. Po zamontowaniu dodatkowego, środkowego członu, przeprowadzeniu wszelkich testów i badań trójczłonowy zestaw został dopuszczony do ruchu. Od tego momentu do zakładów Stadlera w Siedlcach trafiają kolejne pojazdy.
Jak poinformował Kurier Kolejowy Janusz Malinowski - Prezes Zarządu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej obecnie w Zakładach Stadlera w Siedlcach na ukończeniu jest rozbudowa drugiego, dwuczłonowego zespołu trakcyjnego FLIRT3. Do końca bieżącego roku do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej przekazane będą jeszcze trzy powiększone Flirty. Pozostałe 6 pojazdów trafi do Łodzi do połowy przyszłego roku. Homologacja rozbudowanego pojazdu była procesem czasochłonnym. Teraz wyprodukowane środkowe człony dla wszystkich pozostałych zespołów trakcyjnych oczekują w fabryce na montaż, stąd też po dostarczeniu pojazdów do zakładu w Siedlcach ich rozbudowa będzie szybko i sprawnie realizowana. Praktycznie co miesiąc kolejny pojazd bedzie opuszczał zakład producenta.