TORPOL zmodernizuje układ torowo-peronowy i infrastrukturę kolejową na stacji Olsztyn Główny

TORPOL zmodernizuje układ torowo-peronowy i infrastrukturę kolejową na stacji Olsztyn Główny

15 listopada 2021 | Źródło: Torpol / PKP PLK
PODZIEL SIĘ

TORPOL podpisał dziś z PKP PLK umowę o wartości 470 mln zł brutto (382,1 mln zł netto) na realizację zadania: "Modernizacja układu torowo-peronowego i infrastruktury kolejowej na stacji Olsztyn Główny" w ramach projektu pn. "Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo - Olsztyn". Uwzględniając nowy kontrakt, portfel zleceń TORPOLU wynosi ponad 1,45 mld zł netto.

Peron na stacji Olsztyn Główny. Wizualizacja Oliwia Dec-Wolszczak / PKP PLK

- Kontrakt na modernizację stacji Olsztyn Główny stanowi istotne uzupełnienie naszego portfela zamówień i jest kontynuacją, zrealizowanej już przez Torpol w tej perspektywie finansowej, modernizacji linii nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn. Pod każdym względem jesteśmy bardzo dobrze przygotowani do realizacji tego oraz kolejnych dużych, skomplikowanych projektów budowlanych, na których ogłoszenie w najbliższym czasie oczekujemy. Dysponujemy bardzo dobrze przygotowaną, młodą, ale już doświadczoną kadrą oraz nowoczesnym, specjalistycznym sprzętem zapewniającym sprawną realizację prac zarówno przy budowie i modernizacji linii kolejowej, jak również prac związanych z jej bieżącym utrzymaniem oraz bardzo dobrą i stabilną sytuacją finansową. Jesteśmy gotowi na wysoką aktywność podczas nadchodzących postępowań przetargowych - skomentował podpisanie umowy Prezes TORPOL S.A. Grzegorz Grabowski.

- Wygodniej i szybciej jeździmy pociągami z Olsztyna przez Szczytno do Ełku, z Olsztyna do Działdowa, z Olsztyna do Iławy, a wkrótce także do Braniewa. Teraz przyszedł czas na przebudowę stacji Olsztyn, która jest ważnym węzłem kolejowym. Po pracach będzie dostosowana do potrzeb wszystkich grup podróżnych. Dodatkowo zapewnimy oczekiwany od lat dostęp od strony Zatorza. Na inwestycje efektywnie wykorzystujemy środki funduszy europejskich, w tym Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, z którego jest współfinansowany projekt przebudowy Olsztyna Głównego - mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Perony i tory na stacji Olsztyn Główny. Wizualizacja Oliwia Dec-Wolszczak / PKP PLK

 

Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się zyskają lepszą dostępność na perony. Ułatwieniem będą windy na każdy z peronów oraz schody ruchome. Dobrą orientację na stacji dla osób niewidzących lub słabowidzących zapewnią ścieżki naprowadzające oraz oznaczenia w języku Braille’a. Antypoślizgowa nawierzchnia i funkcjonalne oświetlenie zapewnią bezpieczne poruszanie się po peronach także po zmroku. Zabytkowe wiaty zostaną poddane renowacji. PLK zadbają aby zostały zachowane ich historyczne walory.

Jednym z celów inwestycji będzie zapewnienie dostępu na perony również od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej. PLK wybudują nowe przejście podziemne o długości 140 metrów – o 100 metrów dłuższe niż obecne. Dzięki temu również mieszkańcy osiedla Zatorze – od strony ul. Marii Zientary-Malewskiej – zyskają komfortowe i dostosowane do potrzeb osób o ograniczanych możliwościach poruszania się dojście na stację. Przejście będzie szersze oraz wyższe.

Wymiana ok. 30 km torów, 116 rozjazdów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym zwiększy możliwości sprawnego prowadzenia ruchu na stacji. Docelowo o bezpieczeństwo w ruchu kolejowym zadba Lokalne Centrum Sterowania w Olsztynie. Inwestycja zwiększy także gospodarczą atrakcyjność regionu.

 

Przejscie podziemne z wejściami na perony na stacji Olsztyn Główny.
Wizualizacja Oliwia Dec-Wolszczak / PKP PLK

 

Przebudowa stacji Olsztyn Główny jest kolejnym etapem w ramach projektu „Prace na linii kolejowej nr 216 na odcinku Działdowo – Olsztyn”. Ponad 80-kilometrowa trasa została przez PLK przystosowana do szybszych i wygodniejszych podróży pociągami. Zwiększyła się dostępność do kolei dzięki przebudowie wszystkich stacji i przystanków na linii.

Wartość podpisanej umowy na przebudowę stacji Olsztyn Główny z wykonawcą Torpol to 382,1 mln zł netto. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2024 roku. Przebudowa stacji jest dofinansowana w wysokości 126,8 mln zł z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.