W październiku został rozstrzygnięty przetarg, dzięki któremu najstarszy, czynny ezt EN57 odzyska dawne granatowo-żółte barwy. Malowanie wykonają pracownicy ZNTK „Mińsk Mazowiecki” S.A. To ostatnie dni pojazdu w starym wydaniu - „Babcia” została właśnie przetransportowana do Mińska Mazowieckiego na malowanie.
Elektryczny zespół trakcyjny EN57 038 to „dziecko” PAFAWAG Wrocław. Pojazd znajduje się w parku taborowym Kolei Mazowieckich. Pochodzi z rodziny najliczniejszych i najdłużej produkowanych na świecie pojazdów serii EN57. Swoją karierę rozpoczęła w Lokomotywowni Głównej Kraków Prokocim. W 1991 roku zasiliła park taborowy Lokomotywowni Pozaklasowej Tarnów. Osiem lat później została przekazana do Zakładu Taboru w Nowym Sączu i tam była eksploatowana do 2001 r. Następnym krokiem w jej karierze były PKP ,,Przewozy Regionalne” i Małopolski Zakład Przewozów Regionalnych, Sekcja Utrzymania Taboru Trakcyjnego Sucha Beskidzka.
W sierpniu 2003 r. rozpoczął się jej okres mazowiecki. Trafiła do Sekcji Utrzymania Taboru Trakcyjnego Warszawa Grochów funkcjonującej w ramach Mazowieckiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Warszawie, a potem do Oddziału Utrzymania ezt w Tłuszczu. Obecnie „Babcię” można spotkać najczęściej na trasie Ostrołęka - Tłuszcz. Dziś na jej liczniku jest grubo ponad sześć milionów kilometrów. „Babcia” przeszła kilka liftingów, a dokładnie 2 naprawy w poziomie utrzymania P5 (naprawy główne z modernizacją - pierwszą w 1974 r., drugą w 1991 r., obie w ZNTK Mińsk Mazowiecki) oraz naprawy średnie (obecnie nie istnieje taki poziom utrzymania) i naprawy w poziomie utrzymania P4 (rewizyjne).
„Babcia” już wcześniej została nieco „podrasowana” - ma zainstalowaną przetwornicę statyczną PSM26, sprężarkę śrubową Airpol SK7, wyłącznik szybki DCU 440J, SIP i interkom, kamery czołowe i urządzenia do nagrywania dźwięku, ogrzewane szyby czołowe, nowoczesne fotele wandaloodporne w przedziałach pasażerskich, oświetlenie wpuszczane w sufit, instalację pod biletomaty bezgotówkowe i kasowniki oraz WiFi. Producent w pierwszych egzemplarzach pojazdów tej serii zastosował system hamulca Knorr, a dopiero w kolejnych ezt serii EN57 - system Oerlikon. U „Babci” system Knorra podczas ostatniej naprawy w poziomie utrzymania P4 z modernizacją został zastąpiony systemem Oerlikon.
Do transportu pojazd przygotowali pracownicy KM. Przesyłka specjalna wyruszyła z Sekcji Napraw i Eksploatacji Taboru KM w Sochaczewie, a za nastawnikiem EN57AKM, który transportował „Babcię” usiadł Bogdan Multan, maszynista Kolei Mazowieckich.
Przywrócenie jej oryginalnych barw produkcyjnych ma na calu podkreślenie, że jest to pojazd wyjątkowy – najstarszy, czynny ezt EN57 w Polsce. Oprócz granatowo-żółtych barw, na pudle znajdzie się także logo Kolei Mazowieckich oraz herb województwa mazowieckiego.
ZNTK ma 30 dni roboczych na wykonanie prac: malatury oraz P4 wózków, a także naprawy niektórych podzespołów.