Urządzenie z epoki parowozów przypomni o historii kolei

Urządzenie z epoki parowozów przypomni o historii kolei

18 listopada 2021 | Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
PODZIEL SIĘ

Ponad 100-letnia ława nastawcza – urządzenie do prowadzenia ruchu pociągów na stacji Zduny, będzie ciekawym eksponatem w izbie muzealnej na stacji Świętno. Dzięki darowiźnie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A miłośnicy kolejnictwa i turyści za kilka miesięcy zobaczą pracę dawnych urządzeń. Kolejarze m. in. za pomocą ławy nastawczej przygotowywali drogę przejazdu parowozów. 

Ława nastawcza. Fot. Zbigniew Musiela / PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni otrzymało ponad 100-letnią ławę nastawczą. Unikatowe urządzenie ze stacji Zduny na linii kolejowej Oleśnica - Chojnice zostało wyprodukowane w 1904 r. przez firmę Hein, Lehmann & Co AG z Berlina. To jedna z najstarszych nastawnic mechanicznych w Polsce.

Konstrukcję ławy nastawczej wyróżnia szerokie przeszklenie podstawy blokowej. Taka budowa pozwala podglądać pracę poszczególnych elementów. Egzemplarz podarowany Towarzystwu jest szczególnie interesujący dla miłośników kolei. Ława posiada niespotykane na innych stacjach w Polsce trójpołożeniowe dźwignie ryglowe. Można zobaczyć dźwignię przełożoną i w przód i w tył ławy nastawczej.

- Darowizna PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. to korzyść nie tylko dla miłośników kolei. Odwiedzający wystawę zobaczą pracę ponad 100-letnich urządzeń, które pamiętają czasy parowozów. Działania związane z zachowaniem tradycji i historii kolei oraz propagujące wiedze o kolejnictwie są niezwykle ważne. Wspieramy tę działalność przekazując zabytkowe elementy taboru oraz infrastruktury kolejowej - powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Przekazana Towarzystwu nastawnica zostanie wykorzystana do stworzenia interaktywnej wystawy urządzeń sterowania ruchem kolejowym w izbie muzealnej na stacji Świętno. Ława, połączona z innymi urządzeniami w działający zespół, pozwoli na zaprezentowanie pracy poszczególnych mechanizmów, które gwarantowały bezpieczny przejazd pociągów.

- Dla kolejarzy ważne jest, aby przyszłe pokolenia mogły poznać historię kolei. Wspieramy instytucje i organizacje zajmujące się ochroną zabytków kolejowej techniki oraz promujące wiedzę o kolei. Obiekty, które nie pełnią już swojej roli na sieci kolejowej stają się źródłem wiedzy o historii dróg żelaznych, atrakcją wystaw oraz źródłem informacji o regionie - powiedział Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

- Cieszymy się bardzo, że od PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. mogliśmy pozyskać do zbiorów naszej skromnej wystawy tak unikatowy i cenny historycznie eksponat. Nastawnica mechaniczna jest urządzeniem, na którym każdy zwiedzający może własnoręcznie wcielić się w rolę dyżurnego ruchu. Pozwala nam to w interesujący sposób pokazać na żywym, autentycznym obiekcie z epoki tajniki pracy na kolei – bez monitorów, bez komputerów, a jednak całkowicie interaktywnie, co jest dziś nieodłącznym atrybutem nowoczesnego muzealnictwa - mówi Jakub Tyszkiewicz, wiceprezes Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni.

Darowizny od PLK - edukują oraz przypominają  historię kolei

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przekazały ponad 100 darowizn instytucjom, które dbają o historię i tradycję kolei. W tym roku PLK wsparły m. in. Centralną  Szkołę Państwowej Straży Pożarnej w Częstochowie podkładami i torami, dzięki którym powstaje stanowisko do ćwiczenia akcji ratowniczych prowadzonych podczas wypadków na torach. Do Grodziskiej Kolei Drezynowej trafiły elementy torów - szyny, podkłady kolejowe, śruby, wkręty. Materiały zostały wykorzystane na stacji w Ujeździe Wielkopolskim do wybudowania bocznicy o długości 200 m, służącej do eksponowania zabytkowych pojazdów.