Import używanych wagonów z Rosji jedną z przyczyn kryzysu w ukraińskim przemyśle budowy wagonów

Import używanych wagonów z Rosji jedną z przyczyn kryzysu w ukraińskim przemyśle budowy wagonów

23 listopada 2021 | Źródło: Centrum Strategii Transportowych / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Import zużytych i wycofanych z eksploatacji wagonów towarowych z Rosji na Ukrainę doprowadził do upadku ukraińskiego przemysłu wagonów kolejowych, jednej z najważniejszych gałęzi przemysłu, powiedział Rostislaw Dubrov, dyrektor generalny Huty w Krzemieńczuku (KSZ) - informuje portal Centrum Strategii Transportowych.

Fot. Ukrzaliznycia

Według niego wszystko zaczęło się w 2016 roku, kiedy Rosja wydała zarządzenie o wycofaniu z eksploatacji wagonów, które przekroczyły normatywny okres eksploatacji, na które udzielana jest gwarancja producenta.

"Zrobiono to w sposób zrozumiały, w jakim celu - chodzi o interesy państwa, Rosja wspiera swój przemysł budowy wagonów" - wyjaśnił Dubrow.

Następnie kilka dużych firm ukraińskich kupiło od Rosji ponad 30 000 starych, wycofanych z eksploatacji wagonów kolejowych. "A ukraińskie firmy wyprodukowały w tym okresie (2016-2020) 35 tys. wagonów - w ciągu 5 lat. Przyczyną spadku produkcji jest nabycie tych starych wagonów - podkreślił.

Dyrektor KSZ przypomniał, że w latach 2011-2012 produkowano 50 tys. wagonów rocznie. W okresie styczeń-wrzesień br. produkcja wagonów towarowych na Ukrainie wyniosła zaledwie 1 394 sztuki.

"Jakie są konsekwencje dla branży? Po pierwsze, utrata personelu. Liczba pracowników spadła o 66% w porównaniu do lat 2011-2012. A ci, którzy są w stanie zmienić zawód, odchodzą jako pierwsi.  Całe pokolenia, całe dynastie, które pracowały w wagonowniach na Ukrainie - dziś są przerywane" - dodał dyrektor KSZ.

Jego zdaniem branżę mogłoby wskrzesić podobne zarządzenie na Ukrainie, nakazujące wycofanie z eksploatacji starych wagonów oraz realizacja prezydenckiego programu "Wielka Budowa: Nowa Kolej Ukraińska".

"Ten program jest potrzebny, bo inaczej stracimy przemysł, a Ukraina stanie się całkowicie zależna od sąsiadów. Ponieważ nikt w Europie, Ameryce czy Chinach nie produkuje wagonów według ukraińskiego standardu. Mamy własną normę - 1520 i ukraińskie wagony są produkowane zgodnie z tą normą. To jest przede wszystkim Rosja, Kazachstan i Białoruś" - podsumował dyrektor KSZ.

22 listopada przedstawiciele wiodących sektorów gospodarczych Ukrainy podpisali Anty-Memorandum przeciwko programowi wycofywania wagonów kolejowych ze względu na ich wiek, którego inicjatorem jest Ministerstwo Infrastruktury. Zdaniem sygnatariuszy anty-memorandum, proponowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt stworzy warunki do powstania sztucznego, długotrwałego niedoboru na rynku wagonów kolejowych, co będzie miało poważne negatywne konsekwencje dla przedsiębiorstw i ukraińskiej gospodarki.

Kilka dni wcześniej, 19 listopada, Aleksander Kubrakow Minister Infrastruktury Ukrainy powiedział, że rozporządzenie Ministerstwa Infrastruktury w sprawie procedury wycofywania wagonów towarowych, które przekroczyły normatywny okres eksploatacji zostanie podpisane do końca listopada. Wyraził też nadzieję, że przewoźnicy i budowniczowie wagonów podpiszą z Ministerstwem Infrastruktury wspólne memorandum w sprawie odnowienia krajowego taboru wagonowego.