Zielona technologia Stadlera dla regionu Palatynatu w Niemczech

Zielona technologia Stadlera dla regionu Palatynatu w Niemczech

26 listopada 2021 | Źródło: Stadler Rail
PODZIEL SIĘ

Elektryczne pojazdy zamiast spalinowych w transporcie regionalnym w Palatynacie  - DB Regio zamawia 44 kolejne jednostki FLIRT Akku firmy Stadler do eksploatacji w południowo-zachodniej części Niemiec w sieci Palatynatu. Dzięki temu drugiemu kontraktowi na dostawy firma Stadler umacnia swoją pozycję lidera w dziedzinie alternatywnych technologii napędowych w Niemczech. Pojazdy dwuczłonowe będą stopniowo wprowadzane do ruchu pasażerskiego od 2025 roku.

 

Wizualizacja: Stadler Rail

Na zlecenie władz Nadrenii-Palatynatu, Kraju Saary oraz Badenii-Wirtembergii firmy Stadler i DB Regio wprowadzą do Palatynatu nowe akumulatorowo-elektryczne zespoły trakcyjne (BEMU), które będą stanowić technologię przyszłości. Od grudnia 2025 r. ma się rozpocząć era mobilności na liniach kolejowych w południowym i zachodnim Palatynacie, lokalnie w pociągach lokalnych o zerowej emisji dwutlenku węgla. Wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu 2025 r. pierwszy z łącznie 44 zespołów trakcyjnych FLIRT Akku zacznie obsługiwać pasażerów na kolejnych liniach (Pfalznetz Lot 1) i do końca 2026 r. zastąpi obecnie eksploatowane pojazdy spalinowe.

Wraz z nowymi akumulatorowo-elektrycznymi zespołami trakcyjnymi (BEMU) firmy Stadler i DB Regio, na zlecenie władz odpowiedzialnych za eksploatację pojazdów w Nadrenii-Palatynacie, Kraju Saary i Badenii-Wirtembergii, wprowadzają do Palatynatu technologię przyszłości. Obie firmy nie tylko reprezentują temat "zielonej mobilności"
na konferencji ONZ w sprawie zmian klimatu w 2021 r., ale również wspólnie pracują nad namacalnym kształtowaniem przyjaznego dla środowiska transportu kolejowego w Niemczech. Od grudnia 2025 roku, pociągi lokalne bez emisji CO2 wprowadzą linie kolejowe w południowym i zachodnim Palatynacie w nową erę mobilności. Wraz z wprowadzeniem zmian w rozkładzie jazdy w grudniu 2025 r. pierwszy z 44 akumulatorowych zespołów trakcyjnych FLIRT Akku, zastępując tym samym do końca 2026 r. obecnie eksploatowane pojazdy spalinowe, zostanie wprowadzony do ruchu pasażerskiego na następujących trasach (sieć Palatynatu, partia 1):

  • Kaiserslautern – Neustadt/W – Landau – Karlsruhe (RE 6/RB 51, December 2025)
  • Saarbrücken – Zweibrücken – Pirmasens (RB 68, December 2025)
  • Kaiserslautern – Steinalben – Pirmasens (RE 64/RB 64, December 2026)
  • Kaiserslautern – Olsbrücken – Lauterecken-Grumbach (RB 66, December 2026)
  • Kaiserslautern – Landstuhl – Glan-Münchweiler – Kusel (RB 67, December 2026)
  • Bad Bergzabern – Winden – Karlsruhe (RB 54, December 2026)
  • Landau – Annweiler – Hinterweidenthal – Pirmasens (RE 55/RB 55, December 2026)
  • Saarbrücken – Dillingen – Niedaltdorf (RB 77, December 2026)

Impulsem do zastosowania przyjaznej dla klimatu technologii napędowej Stadlera jest przyznanie w dniu 25 listopada 2021 r. przez właściwe organy - Regionalne Stowarzyszenie Pasażerów Kolejowych Nadrenii - Pfaz Süd, Ministerstwo Gospodarki, Pracy, Energii i Transportu Kraju Saary oraz Ministerstwo Transportu Badenii - Wirtembergii - zamówienia dla DB Regio AG w ramach ogólnoeuropejskiego przetargu Pfalznetze (2 partie).

 

Wizualizacja wnętrza pojazdu. Źródło: Stadler Rail

 

Dwuwagonowe pojazdy są całkowicie elektryczne i nadają się szczególnie do sieci - jak przyszła sieć Palatynatu - gdzie odcinki zelektryfikowane występują na przemian z torami bez sieci trakcyjnej. Na odcinkach zelektryfikowanych, pociągi poruszają się pod siecią trakcyjną jak tradycyjne elektryczne zespoły trakcyjne, jednocześnie ładując swoje akumulatory. Po zakończeniu sieci trakcyjnej pociągi kontynuują jazdę na zasilaniu akumulatorowym. Zasięg operacyjny w trybie bateryjnym wynosi co najmniej 80 kilometrów - firma Stadler udowodniła już podczas jazd testowych zasięg 185 kilometrów w trybie bateryjnym. Po zakończeniu częściowej elektryfikacji najdłuższy odcinek linii bez trakcji elektrycznej w Palatynacie będzie wynosił około 48 kilometrów.

Pociągi o długości 55 metrów mają bardzo długie wagony, aby jak najbardziej zwiększyć pojemność pasażerską na ruchliwych trasach. Łącznie w supernowoczesnych pociągach może podróżować 325 pasażerów, z czego 172 na miejscach siedzących, w tym 16 w klasie pierwszej i 153 w klasie drugiej.

Maik Dreser, Prezes Zarządu Regionu DB Regio Mitte: "Już teraz jesteśmy najbardziej przyjaznym dla klimatu przedsiębiorstwem komunikacyjnym w Niemczech. Podróż koleją to aktywna ochrona klimatu. Do roku 2040 Deutsche Bahn chce być neutralne dla klimatu. Alternatywne napędy i paliwa są istotnym elementem w osiągnięciu tego celu. Dlatego też jesteśmy absolutnie zadowoleni, że władze zamawiające odpowiedzialne za sieć Palatynatu wybrały technologię przyjazną dla środowiska i że będziemy mogli wdrożyć tę technologię w nowej umowie przewozowej.  Dzięki temu będziemy mogli wspólnie zastąpić pociągi z napędem spalinowym pociągami energooszczędnymi o niskiej emisji. Ale nie tylko środowisko na tym skorzysta. Nasi pasażerowie mogą się cieszyć z podróży komfortowymi i wyjątkowo cichymi pojazdami."

Jure Mikolčić, Prezes Zarządu Stadler Niemcy: "Wykorzystanie bezemisyjnych pojazdów szynowych na liniach niezelektryfikowanych jest podstawowym elementem realizacji celów UE w zakresie ochrony klimatu. Jesteśmy dumni z przyznania nam przez DB Regio kontraktu na dostawę 44 pojazdów akumulatorowych FLIRT. Jest to już drugi kontrakt na dostawę pociągów akumulatorowych w Niemczech. Pozwoli nam to nie tylko potwierdzić naszą wiodącą pozycję na rynku, ale przede wszystkim wnieść swój wkład w dalszy rozwój nowoczesnej, komfortowej i przyjaznej dla środowiska mobilności. Jestem szczególnie dumny z tego, że dzięki temu zamówieniu przekroczymy magiczną granicę 2 000 sprzedanych pojazdów FLIRT. Fakt, że 2.000. sprzedany pojazd FLIRT to pociąg napędzany alternatywną i przyjazną dla środowiska technologią napędową, stanowi kamień milowy w polityce klimatycznej."