Turecka huta kupi do sześciu kolejnych lokomotyw od czeskiego producenta CZ LOKO

Turecka huta kupi do sześciu kolejnych lokomotyw od czeskiego producenta CZ LOKO

26 listopada 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy / CZ LOKO
PODZIEL SIĘ

Turecka huta Erdemir z Eregli zamówiła w czeskiej firmie CZ LOKO cztery lokomotywy manewrowe EffiShunter 600 z mocniejszym silnikiem spalinowym CAT C27 o mocy 709kW. Kontrakt o wartości około 170 milionów koron czeskich przewiduje dostawę całej serii w pierwszym kwartale 2023 roku. Całkowita liczba lokomotyw może więc wynosić do sześciu. Zastąpią one przestarzałe maszyny konstrukcji radzieckiej i chińskiej w wymagającej eksploatacji przemysłowej.

Fot. CZ LOKO

"To wielki sukces eksportowy, który udało nam się osiągnąć mimo trudnych warunków spowodowanych pandemią koronawirusa. Kluczem jest najwyższa jakość i ekonomiczna eksploatacja tych lokomotyw. Doskonały stosunek ceny do jakości jest parametrem, który otwiera naszym lokomotywom drogę na świat" - mówi Jan Kutálek, dyrektor handlowy CZ LOKO.

W ten sposób firma nawiązała do poprzednich dostaw. W ciągu ostatnich sześciu lat firma wyeksportowała do tego kraju dziesięć lokomotyw. Sześć EffiShunter 600s pracuje w stalowni w Isdemir, dwie lokomotywy serii 744 są już własnością Erdemir, a dwa kolejne pojazdy serii 741.7 są używane przez państwowego przewoźnika TCDD jako "zapasowe" pod Bosforem w podwodnym tunelu kolejowym Marmaray w razie nagłych wypadków.

"Do Turcji weszliśmy sześć lat temu, ale jest to dla nas wciąż nowy rynek, a przez to bardzo wymagający. Jednak kontrakt w hucie, która jest jednym z największych producentów żelaza i stali na świecie, potwierdza, że zmierzamy we właściwym kierunku. Nowoczesna konstrukcja, bezpieczeństwo załogi, ekologiczna eksploatacja i wysoka niezawodność sprawiają, że nasze lokomotywy są w stanie wytrzymać trudne warunki ciągłej pracy huty," dodał Jan Kutálek.

Rozbudowana bocznica kolejowa huty służy nie tylko do dostaw surowców i wysyłki gotowych produktów, ale także zapewnia szereg manipulacji technologicznych podczas samej produkcji. Lokomotywy muszą być zatem niezawodne i odporne na szczególne warunki ciągłej, całorocznej eksploatacji. Należą do nich na przykład niestandardowe profile przejścia, łuki o małych promieniach, praca w zapylonym środowisku i ekstremalnych warunkach klimatycznych. Czteroosiowe ciągniki EffiShunters 600 z przekładnią elektryczną i silnikiem Caterpillar C27 poradzą sobie z nimi bez problemu.