Ricardo zapewni kluczowe wsparcie Pasažieru vilciens przy dostawach nowej floty pociągów

Ricardo zapewni kluczowe wsparcie Pasažieru vilciens przy dostawach nowej floty pociągów

27 listopada 2021 | Źródło: Ricardo
PODZIEL SIĘ

Brytyjska firma inżynieryjna i konsultingowa Ricardo i Łotewski przewoźnik pasażerski Pasažieru vilciens podpisały umowę o wartości 1,8 mln euro na wsparcie dostawy 32 pociągów elektrycznych, które zostaną wyprodukowane przez firmę Škoda Vagonka. Dwusystemowe pociągi o rozstawie 1520 mm, zaprojektowane do prędkości 160 km/h, zostaną dostarczone klientowi w latach 2022-2023 w ramach zawartego w 2019 roku kontraktu o wartości prawie 242 mln euro.

 

Wizualizacja: Ricardo

Ricardo zapewni kontrolę procesu produkcyjnego, kontrolę jakości, nadzór nad odbiorem i przekazaniem pociągu, ocenę wydajności i łatwości utrzymania, szkolenie personelu, pomoc w uruchomieniu oraz wsparcie gwarancyjne. Umowa o wartości 1,8 mln euro, podpisana 4 listopada br., będzie obowiązywać do końca 2023 roku, kiedy to mają zostać dostarczone wszystkie 32 pojazdy.

Nowe pociągi będą przystosowane do pracy zarówno w łotewskim systemie zasilania prądem stałym o napięciu 3 kV, jak i w systemie prądu przemiennego o napięciu 25 kV, który ma zostać wprowadzony w ramach przyszłej elektryfikacji linii. Każdy czterowagonowy pociąg ma 109 m długości i może pomieścić ponad 400 pasażerów. Wagony wyposażone są w klimatyzację oraz systemy informacji pasażerskiej audio i wideo. Pociągi są zdolne do pracy w temperaturach od -40°C do +40°C

Uderzająca malatura pojazdów w odcieniach żółci i antracytowej szarości została opracowana wspólnie z Pasažieru vilciens, Studiem Projektowym TEIKA oraz Škoda Vagonka, tak aby stworzyć zarówno dobrze widoczny, ikoniczny, ale również praktyczny design.

 

Wizualizacja: Ricardo

 

- Pociągi te są długo oczekiwanym najnowocześniejszym rozwiązaniem dla naszych pasażerów - powiedział Rodžers Jānis Grigulis, Prezes Zarządu JSC "Pasažieru vilciens. - Cieszymy się, że możemy współpracować z uznanymi na całym świecie specjalistami z branży, firmą Ricardo, która może zapewnić szybkie i efektywne wdrożenie pojazdów, korzyści z usług dla pasażerów i zwiększyć możliwości przyjaznego dla środowiska transportu w regionie.

W 2012 roku Pasazieru Vilciens wybrało hiszpańską firmę CAF jako dostawcę 34 trzywagonowych pociągów elektrycznych Civity i siedmiu trzywagonowych pociągów spalinowych, ale przetarg został unieważniony po odwołaniu złożonym przez firmę Stadler. Już w 2014 roku Hyundai Rotem skutecznie zakwestionował wynik drugiego przetargu na 25 pociągów elektrycznych, który wygrał Stadler.

W grudniu 2015 r. cztery firmy - CAF, Škoda Vagonka, Stadler Polska i Talgo - zostały wstępnie zakwalifikowane w trzecim przetargu na dostawę 32 pociągów elektrycznych. Talgo zostało później wybrane jako dostawca taboru w listopadzie 2018 roku. Jednak w styczniu 2019 r. również ta decyzja została uchylona, a kolejne odwołania Talgo zostały odrzucone przez łotewski Urząd Kontroli Zamówień.

Po dwóch wcześniej nieudanych przetargach (w 2012 i 2014 r.), łotewski operator pasażerski Pasazieru Vilciens pomyślnie zakończył trzeci przetarg i podpisał 30 lipca 2019 r. umowę ze Škoda Vagonka (część grupy Škoda Transportation) na dostawę 32 pociągów elektrycznych. Kontrakt o wartości 241,9 mln euro obejmuje również konserwację taboru, dostawę części zamiennych i szkolenie personelu.

 

Spółka akcyjna Pasažieru vilciens jest jedyną spółką świadczącą usługi w zakresie lądowego transportu publicznego, która przewozi pasażerów koleją na terenie całej Łotwy. Przedsiębiorstwo JSC Pasažieru vilciens zostało utworzone zgodnie z programem restrukturyzacji państwowej spółki akcyjnej Latvijas dzelzceļš. Spółka została utworzona w celu zastąpienia dawnych jednostek strukturalnych SJSC Latvijas dzelzceļš, przedsiębiorstwa transportu pasażerskiego Elektrovilciens oraz PPP Dīzeļvilciens, i tym samym stała się pierwszą spółką zależną SJSC Latvijas dzelzceļš. Pasažieru vilciens AS od października 2008 roku jest przedsiębiorstwem państwowym.