Ostatnie dwie z puli 16 zamówionych rumuńskich lokomotyw Transmontana w drodze do Szwecji

Ostatnie dwie z puli 16 zamówionych rumuńskich lokomotyw Transmontana w drodze do Szwecji

27 listopada 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Szwedzki przewoźnik towarowy Green Cargo od 2017 roku zamówł u rumuńskiego producenta Softronic Craiova (dawniej Electroputere) łącznie 16 dwusystemowych, szęścioosiowych lokomotyw, które noszą nazwę handlową Transmontana. W latach 2019 i 2020 Green Cargo odebrało dziesięć z 16 zakontraktowanych maszyn. Dostawę kolejnych sześciu zaplanowano w roku bieżącym. Ostatnie dwie lokomotywy są właśnie transportowane do szwedzkiego przewoźnika. Na stacji Ostrava hlavní nádraží w Czechach sfotografował je Petr Štefek.

Lokomotywy Transmontana na stacji Ostrava hlavní nádraží Fot. Petr Štefek

Rumuński producent lokomotyw Softronic Craiova (dawniej Electroputere) produkuje sześcioosiowe lokomotywy asynchroniczne, które noszą nazwę handlową Transmontana i są oparte na wcześniej licencjonowanych lokomotywach EA. Licencja na produkcję sześcioosiowych lokomotyw EA w Electroputere została udostępniona przez szwedzką firmę ASEA w latach 60-tych.

Po dostawach lokomotywy Transmontana dla przewoźników rumuńskich i działających na sieci węgierskiej, Softronic otrzymał również w lipcu 2017 r. zamówienie od szwedzkiego przewoźnika towarowego Green Cargo na lokomotywy dwusystemowe (15 kV 16,7 Hz i 25 kV, 50 Hz) o mocy 6.000 kW.

 

Pierwsza z lokomotyw wyprodukowanych dla szwedzkiego operatora. Fot. Green Cargo

 

Po przetestowaniu lokomotywy w Szwecji w 2015 roku, Green Cargo zamówiło w 2017 roku dwie lokomotywy elektryczne Mb 4001 (480.032) i Mb 4002 (480.033). W kwietniu 2018 roku Green Cargo zdecydowało się na zamówienie 6 dodatkowych lokomotyw Transmontana. Pierwsze dwie lokomotywy, 4001 i 4002, przybyły do Szwecji w lipcu 2018 r. na jazdy próbne, a pozostałe sześć zostało dostarczonych w 2019 i 2020 r. - Mb 4003 (480.040) - 4008 (480.045). Tym samym Softronic stał się pierwszym producentem lokomotyw z byłego bloku wschodniego, który otrzymał duże zamówienie na dostawę lokomotyw do kraju z zachodniej części Europy, a w tym przypadku do kraju, od którego wcześniej otrzymał licencję na lokomotywy elektryczne.

Green Cargo nie posiadało żadnych lokomotyw sześcioosiowych od czasu wycofania z eksploatacji ostatnich lokomotyw Ma w 2012 roku. Nowe maszyny Transmontana otrzymały oznaczenie Mb. Lokomotywy otrzymały również nazwy od różnych szwedzkich wodospadów.

Zadowolona z lokomotyw, firma Green Cargo złożyła zamówienie na dodatkowe osiem lokomotyw w 2020 r., dzięki czemu po dostarczeniu wszystkich lokomotyw będzie dysponować łącznie 16 lokomotywami Mb.

 

Ostatnie dwie lokomotywy Transmontana przed wyjazdem z Rumunii. Fot. Mihai Calinescu

 

Podpisana jesienią ubiegłego roku z rumuńskim producentem lokomotyw Softronic umowa ramowa daje Green Cargo prawo do zakupu dziesięciu lokomotyw rocznie do 2030 r., w sumie 100 lokomotyw. Nie podjęto jednak jeszcze decyzji o zakupie jakichkolwiek lokomotyw.

Lokomotywy są wykorzystywane przez Green Cargo do transportu półproduktów stalowych z huty SSAB Luleå do zakładu w Borlänge, gdzie są one dalej walcowane i obrabiane. Płyty stalowe są transportowane na ciepło, aby ułatwić dalszą obróbkę w zakładzie w Borlänge, a osiem par pociągów dziennie łączy oba miejsca przeznaczenia. Transmontany sprawdziły się w tych przewozach, ponieważ dzięki mocy 6000 kW lokomotywa może ciągnąć pociągi towarowe o masie do 3000 ton. Są więc prawie dwa razy mocniejsze niż lokomotywy Rc, które mają moc 3600 kW i mogą obsługiwać pociągi o masie 1600 t. Jedna lokomotywa Mb może więc zastąpić dwie sprzężone ze sobą lokomotywy Rc4.

Dwusystemowa Transmontana jeśli zainstalowane zostaną niezbędne systemy bezpieczeństwa w razie potrzeby może być używana również w Danii, a pierwsza z dostarczonych w tym roku maszyn miała zamontowaną pokładową część systemu ETSC. Maszyny są również wyposażone w regeneracyjne i automatyczne hamulce elektryczne, które uwzględniają typografię torów, aby zapewnić jak największą energooszczędność.

Lokomotywy Transmontana na stacji Ostrava hlavní nádraží. Fot. Petr Štefek

 

Firma Softronic Craiova została założona w 1999 roku i początkowo zajmowała się głównie odbudową i modernizacją starszych lokomotyw. W 2008 r. rozpoczęto własną produkcję lokomotyw, a w 2010 r. wprowadzono nowy typ lokomotywy sześcioosiowej o nazwie Transmontana

Lokomotywa Transmontana to lokomotywa elektryczna typu Co-Co wyposażona w sześć asynchronicznych silników elektrycznych. Dysponuje mocą 6600 kW (przy pracy jednogodzinnej) i 6000 kW (moc znamionowa przy pracy ciągłej). Może pracować zarówno w sieciach 25 kV i 50 Hz AC, jak i 15 kV i 162/3 Hz AC (Austria, Szwecja). Jej prędkość maksymalna wynosi 160 km/h,  posiada system odzyskiwania energii podczas hamowania. Podstawowy model lokomotywy jest produkowany od 2010 roku, jest eksploatowana  w Kolejach Rumuńskich (CFR), Deutsche Bahn - DB (Rumunia), Magyar Államvasutak Zrt. - MÁV i Central European Railway - CER (Węgry), ma homologację w Rumunii, na Węgrzech, w Bułgarii, Serbii i Szwecji.

 

Lokomotywy Mb z pociągami stalowymi na mostach Tallberg w 2020 r. Fot. Jeff Trigwell / Green Cargo

 

Green Cargo jest ważną częścią skandynawskiej społeczności biznesowej. Ponad 95 procent pracy transportowej odbywa się za pomocą pociągów elektrycznych, których wpływ na klimat jest bliski zeru. Codziennie przewoźnik uruchamia 400 pociągów towarowych i zastępując w ten sposób około 8.500 transportów ciężarowych na sieci drogowej. W swojej sieci obsługuje prawie 300 lokalizacji w Szwecji, Norwegii i Danii, a dzięki partnerom dociera do całej Europy. Właścicielem Green Cargo jest państwo szwedzkie. W 2020 roku zatrudniająca 1800 pracowników spółka przewiozła 21 milionów ton towarów, a jej roczny obrót wyniósł ponad 4 miliardy koron szwedzkich.

 

 

Od redakcji