Każdego roku do Ośrodka Eksploatacji Toru Doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie trafiają pojazdy, które po przejściu specjalistycznych testów, zdobywają potwierdzenia niezbędne do bezpiecznego poruszania się po sieci kolejowej. W przeszłości na żmigrodzkim torze testy przechodziły takie pojazdy jak: Pendolino Alstomu, Dart i Elf bydgoskiej Pesy czy Impuls nowosądeckiego Newagu. Homologację zdobywały też lokomotywy Bombardiera i Siemensa, a ostatnimi czasy elektryczne zespoły trakcyjne FLIRT i KISS wyprodukowane przez siedlecki zakład Stadlera.
Kurier Kolejowy na przestrzeni ostatnich miesięcy informował nie tylko o testach kolejnych jednostek przeprowadzanych na torze w Żmigrodzie. Ośrodek Eksploatacji Toru Doświadczalnego Instytutu Kolejnictwa stał się również miejscem prezententacji najnowszych pojazdów, potwierdzających systematyczny postęp w przemyśle produkującym tabor kolejowy, takich jak pociąg o napędzie wodorowym Alstomu - Coriada Ilint.
Według słów pracowników Ośrodka, ruch był w ostatnim roku tak duży, że chwilami trzeba było bardzo szczegółowo planować poruszanie się pojazdów po torze i jego bocznicach, tak by odbywał się on sprawnie i bezpiecznie.
W związku z tym w czasie ostatniej wizyty Kuriera Kolejowego w Żmigrodzie związanej z udziałem w uroczystym przekazaniu przez Siemens Mobility czterech nowych lokomotyw Vectron MS przewoźnikowi DB Cargo Polska, zapytaliśmy Andrzeja Massela, pełniącego obowiązki dyrektora Instytutu Kolejnictwa w Warszawie o plany w zakresie rozbudowy infrastruktury Ośrodka Eksploatacji Toru Doświadczalnego.