Ukrzaliznycia (UZ) zakończyła odbiór końcowy 5 nowych przedziałowych wagonów osobowych zakupionych na koszt budżetu państwa. W sumie w 2021 roku firma odebrała już 10 ze 100 zamówionych nowych wagonów produkcji krajowej. Zgodnie z warunkami kontraktu z producentem - Kriukowską Fabryką Wagonów (KVSZ)- do końca roku planowane jest odebranie kolejnych 10 wagonów. Po raz pierwszy w historii niepodległej Ukrainy wagony osobowe są kupowane na koszt publiczny.
10 wagonów przedziałowych wyprodukowanych przez kriukowski zakład będzie kursować po najdłuższej trasie w kraju, łączącej 16 miast. Trasa pociągu nr 5 / 6 Mariupol - Worochta, Rachów została opracowana specjalnie dla nowego rozkładu ruchu pasażerskiego.
Wagony sypialne wyprodukowane przez KVSZ będą również kursować w składzie pociągu nr 77/78 relacji Charków-Mariupol.
Nowe komfortowe wagony wyposażone są w przewijaki, ekologiczne toalety, systemy monitoringu wideo w częściach wspólnych wagonów, nowoczesną klimatyzację, gniazdka i porty USB, a także alarmy w każdym przedziale pasażerskim, mają zwiększoną przestrzeń bagażową, oraz ulepszone oświetlenie, a wewnątrz każdego przedziału znajduje się panel sterowania oświetleniem z 4 trybami, wskaźnik zajętości toalety i przycisk wezwania konduktora.
Ukrzaliznycia otrzymała na początku listopada pierwsze 5 wagonów przedziałowych ze 100 nowych wagonów osobowych zamówionych w Kriukowskiej Fabryce Wagonów i zakupionych za środki budżetu państwa.
Jak pisał wcześniej Kurier Kolejowy, UZ podpisał umowę z Kriukowską Fabryką Wagonów bezpośrednio, po nieudanym przetargu o wartości 3,044 mld hrywien, w którym mogła wziąć udział tylko KVSZ. Umowa została podpisana 25 czerwca.
W ramach kontraktu Kriukowski Zakład Budowy Wagonów wyprodukuje i dostarczy spółce 51 wagonów przedziałowych, 12 wagonów sypialnych, 20 wagonów przedziałowych przystosowanych do przewozu osób na wózkach inwalidzkich oraz 17 wagonów przedziałowych do przewozu osób na wózkach inwalidzkich z przedziałem dla kierownika pociągu. W 2021 r. budżet Ukrainy przewiduje przeznaczenie 3 mld UAH na odnowienie taboru dla ruchu pasażerskiego. Renowacja taboru jest częścią prezydenckiego programu „Wielka Budownictwo”, w ramach którego Ukrzaliznycia planuje w 2022 roku zamówić u krajowego producenta 200 wagonów.