Przewozy Rolling Road (ROLA) na fali wznoszącej: wyniki z poprzednich lat przekroczone już jesienią

Przewozy Rolling Road (ROLA) na fali wznoszącej: wyniki z poprzednich lat przekroczone już jesienią

01 grudnia 2021 | Źródło: ÖBB Rail Cargo Group/Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Przeniesienie transportu drogowego na kolej jest ważnym krokiem w walce z ociepleniem klimatu. Kluczowym elementem tego procesu jest przyjazny dla środowiska transport samochodów ciężarowych koleją za pomocą "Rolling Road" (ROLA, skrót od "Rollende Landstraße") grupy ÖBB Rail Cargo Group (RCG).

Pociąg ROLA na przełęczy Brenner. Fot. ÖBB/Gasser-Mair

oncepcja ROLA nabrała w tym roku prawdziwego rozpędu. Do końca października 2021 r. łączna liczba ciężarówek zarejestrowanych na wszystkich trasach ROLA osiągnęła 158 000, co oznacza, że RCG przekroczyło już wyniki z każdego z ostatnich dwóch lat. W 2019 r. na wszystkich trasach ROLA przewieziono około 151 000 ciężarówek, w 2020 r. liczba ta wyniosła 147 000. W tym roku RCG udało się osiągnąć ten poziom jesienią. Wzrost ten wynika prawie w całości ze znacznego zwiększenia liczby połączeń ROLA na osi Brenner, na której do końca października przez Tyrol przejechało koleją 135.000 ciężarówek. Ten pozytywny wynik znajduje również odzwierciedlenie w ogromnych ilościach CO2 zaoszczędzonych przez ROLA, wynoszących od początku roku ponad 20.000 ton.

Oferta RCG w zakresie ROLA

Z terminalu w Wörgl, ÖBB Rail Cargo Group obsługuje połączenie transgraniczne pomiędzy Wörgl i Trento, jak również połączenie przez przełęcz Brenner. Wydajność ROLA można w razie potrzeby dostosować do zwiększonego zapotrzebowania. Oprócz połączeń ROLA na trasie Brenner, RCG obsługuje również połączenie Wels-Maribor.

 

Pociąg ROLA na przełęczy Brenner. Fot. ÖBB/Gasser-Mair

 

ROLA oferuje wiele korzyści

Pracownicy branży transportowej mogą spędzić legalny czas jazdy i odpoczynku w ruchu w pociągu podczas jazdy ROLA. Kolejną korzyścią dla osób mieszkających w pobliżu linii kolejowej jest to, że wszystkie niskopodłogowe wagony ROLA są wyposażone w hamulce tarczowe, które redukują hałas. Ponadto, "Cichsze trasy", które zostaną wprowadzone w całej UE od 2024 roku, przyniosą znaczącą zmianę dla Tyrolu. Od 2024 roku wszystkie wagony towarowe kursujące na tych trasach muszą być "ciche". Linia kolejowa Kufstein-Brenner w Tyrolu stanie się "cichą trasą", co w praktyce oznacza zakaz ruchu "hałaśliwych" wagonów towarowych w Tyrolu. Wymagane środki zmniejszą o około połowę odczuwalny poziom hałasu w ruchu towarowym.

COVID-19 - zdrowie i bezpieczeństwo są najważniejsze.

Poziom obłożenia w wagonach towarzyszących jest stale monitorowany, aby zapewnić zachowanie fizycznej odległości na pokładzie. Obowiązkowe jest noszenie masek FFP2. Równocześnie stosowane są wzmożone środki ochronne i dezynfekcyjne. Na przykład, najważniejsze punkty kontaktu w wagonach towarzyszących, takie jak toalety, stoły, klamki, prowadnice i powierzchnie, są dezynfekowane po każdym obrocie pociągu.

 

Pociąg ROLA na przełęczy Brenner. Fot.  ÖBB/Gasser-Mair

 

Rail Cargo Group: dział transportu towarowego ÖBB

Grupa Rail Cargo jest jednym z wiodących przedsiębiorstw logistyki kolejowej w Europie. Łączy ludzi, przedsiębiorstwa i rynki - od pierwszej do ostatniej mili. To dzięki  9393 pracownikom z 34 narodowości w 18 różnych krajach 460 000 pociągów rocznie, czyli 1260 dziennie, bezpiecznie dociera do celu. Dzięki efektywnym usługom logistycznym typu end-to-end przewozi rocznie 95 milionów ton netto ładunków. Jej udział modalny wynosi 28,2 % w całym rynku przewozów towarowych w Austrii, co plasuje Rail Cargo Group w czołówce europejskiej. Co roku chroni klimat Austrii przed emisją ok. 1,1 mln ton CO2. Operacyjne zarządzanie grupą Rail Cargo należy do Rail Cargo Austria AG.