Rozpoczyna się budowa niemieckiego odcinka najdłuższego na świecie tunelu zanurzonego...

Rozpoczyna się budowa niemieckiego odcinka najdłuższego na świecie tunelu zanurzonego...

03 grudnia 2021 | Źródło: Femern A/S / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Po stronie niemieckiej rozpoczęły się oficjalne prace ziemne przy budowie wartego prawie 10 mld euro tunelu Fehmarnbelt.  Duńska firma Femern A/S położyła pierwszy kamień pod budowę niemieckiej części tunelu Fehmarnbelt, który będzie przebiegał przez 18-kilometrową cieśninę Fehmarn-Belt na Morzu Bałtyckim i połączy niemiecką wyspę Fehmarn z duńskim Lollann. Po stronie duńskiej projekt posiada pozwolenia od 2015 roku. Jednak w Niemczech organizacje ekologiczne zablokowały budowę w obawie o siedliska przybrzeżne, które mogłyby zostać naruszone w wyniku prac.

Wizualizacja: Femern A/S

Tunel porównywany jest do mostu Øresund pomiędzy Kopenhagą a szwedzkim miastem Malmö.

Projekt ten jest przedmiotem dyskusji od połowy lat 90-tych, przy czym rozważane były różne warianty mostu i tunelu. Początkowo priorytetowo traktowano most wantowy o trzech przęsłach, ale w 2011 roku jako najlepsze rozwiązanie wybrano tunel zanurzony. Projekt został zainicjowany przez Duńczyków, którzy ponoszą większość kosztów. 800 mln euro zapewni UE.

Projekt był również przedmiotem sporów sądowych. Powstała organizacja, której celem było bezpośrednie przeciwstawienie się budowie tunelu. W sumie strona niemiecka otrzymała prawie 12.000 sprzeciwów. Jednak jesienią ubiegłego roku federalny sąd administracyjny odrzucił wszystkie protesty. Zalecono jednak, aby niektóre części projektu zostały zmodyfikowane w celu lepszego spełnienia wymogów środowiskowych. Ekolodzy planują kolejne sprzeciwy wobec budowy, która po stronie niemieckiej rozpoczęła się już pod koniec listopada.

Tunel o długości 18,5 kilometra połączy trzecią co do wielkości wyspę Niemiec, Fehmarn, z Danią w ciągu zaledwie ośmiu lat. Elementy tunelu, które będą leżeć na dnie morza, umożliwią połączenia samochodowe i kolejowe. W ramach budowy trzeba będzie również zmodyfikować niektóre części niemieckiego zaplecza, a cały obszar będzie musiał zostać przygotowany do ruchu samochodowego. Jednakże projekt ten przyczyni się również do stworzenia wielu miejsc pracy na całym obszarze.

Jak będzie przebiegać budowa tunelu Fehmarnbelt

Połączenie Fehmarnbelt zostanie zbudowane jako tunel zanurzony pomiędzy Rødbyhavn na wyspie Lolland a niemiecką wyspą Fehmarn. W przeciwieństwie do tunelu drążonego, tunel zanurzony składa się z pustych w środku elementów betonowych, odlewanych na lądzie i montowanych sekcja po sekcji w celu utworzenia tunelu.

W celu wybudowania połączenia Fehmarnbelt należy najpierw wykopać w dnie morskim rów pod tunel. Szerokość wykopu wyniesie do 60 metrów, głębokość 16 metrów, a długość 18 kilometrów. W sumie z dna morskiego wydobytych zostanie około 19 milionów metrów sześciennych kamienia i piasku. W ten sposób powstaną nowe obszary przyrodnicze o powierzchni około trzech kilometrów kwadratowych na wyspie Lolland i w mniejszym stopniu na Fehmarn.

Kiedy wykop w dnie morskim będzie gotowy, można będzie przystąpić do układania elementów tunelu. Każdy element tunelu waży 73 000 ton, jednak może unosić się na wodzie, ponieważ jest wydrążony i uszczelniony za pomocą grodzi. Duże holowniki przeholują elementy do cieśniny Fehmarnbelt, gdzie zostaną one z dużą precyzją opuszczone na dno morskie, a następnie zmontowane.

Film zamieszczony poniżej pokazuje, jak będzie budowany tunel Fehmarnbelt

 

Źródło: Femern A/S

 

Po wybudowaniu tuby tunelu można będzie przystąpić do wykonania instalacji technicznych. Obejmują one tory dla pociągów elektrycznych, systemy łączności, oświetlenie, wentylację, transformatory i pompy. Tunel Fehmarnbelt będzie posiadał 10 specjalnych elementów z dodatkową dolną kondygnacją, co stanowi ewolucyjną zmianę w stosunku do tunelu Øresund.

 

Tak będzie wyglądał element specjalny. Źródło: Femern A/S

 

Specjalny element będzie znajdował się mniej więcej co dwa kilometry tunelu i będzie wyposażony w urządzenia do obsługi i konserwacji. Oznacza to, że tunel Fehmarnbelt będzie tańszy i łatwiejszy w utrzymaniu oraz będzie wymagał znacznie mniejszej ilości betonu, ponieważ standardowe elementy będą mogły być mniejsze.

Duńczycy pokryją większość kosztów

Po ukończeniu prac, podróż zostanie skrócona z obecnej godzinnej podróży promem do zaledwie 10 minut drogą lądową. Dzięki tunelowi podróż pociągiem z Hamburga do Kopenhagi będzie możliwa w trzy godziny i 15 minut, zamiast obecnych czterech godzin i 58 minut.  Pociągi powinny osiągać w tunelu prędkość 200 kilometrów na godzinę. Największą część kosztów poniesie Dania, która zapłaci za kompleks prawie 7,1 mld euro. Niemcy dołożą kolejne 3 miliardy.

Jeden z największych w Europie infrastrukturalnych projektów transportowych zostanie ukończony w 2029r.

Femern A/S ma za zadanie planowanie, budowę i obsługę stałego połączenia pomiędzy Danią a Niemcami przez Fehmarnbelt. Femern A/S jest częścią Sund & Bælt Holding A/S, który jest w 100 procentach własnością duńskiego Ministerstwa Transportu. Sund & Bælt Holding A/S jest również odpowiedzialny za stałe połączenie przez Storebælt.