Jeden pociąg zamiast 32 ciężarówek. Drewno z czeskiego Brzecławia do Włoch zaczęło jeździć koleją

Jeden pociąg zamiast 32 ciężarówek. Drewno z czeskiego Brzecławia do Włoch zaczęło jeździć koleją

05 grudnia 2021 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Polityczne marzenia o przeniesieniu ładunków z transportu drogowego na kolej i elektromobilności przybierają czasem realne kształty, gdy pociągi przejmują ładunek z ciężarówek.

Pociąg towarowy z Breclavia na stacji Tarvisio Boscoverde. Fot. Alexander Vorrath

W ubiegłym tygodniu po raz pierwszy z Breclavia w Czechach do Włoch wyjechał pociąg towarowy z 21 wagonami załadowanymi drewnem, prowadzony przez przewoźników CityRail, DB Cargo Czechia i InRail. Ładunek drewna dębowego o wadze nieco poniżej 1.000 ton zostałby przetransportowany tą samą trasą przez około 32 ciężarówki. Zamiast tego pociąg był transportowany na całej trasie trakcją elektryczną, a więc bez emisji CO2 i NOx.

O ile od strony Czech do przejazdu wystarczył tylko Vectron serii 193 DB, o tyle na austriackim odcinku pochyłym pociąg ciągnięty był przez tandem lokomotyw 185 DB i 193 DB. Ostatni odcinek na terytorium Włoch obsługiwał już tylko włoski Vectron serii 190.

Do końca roku planowane są jeszcze dwa pociągi testowe, a jeśli włoski klient będzie zadowolony z dostaw czeskiego drewna, eksploatacja tej nowej relacji będzie kontynuowana w 2022 r. Ze względu na masę całkowitą pociąg jest prowadzony przez tzw. Pyhrnbahn (linia Linz - Selzthal), Klagenfurth i Villach do Włoch, a nie przez legendarny Semmering.