Dwie kolejne hybrydy z pięciu zamówionych przez zachodniopomorski Samorząd dotarły do Szczecina

Dwie kolejne hybrydy z pięciu zamówionych przez zachodniopomorski Samorząd dotarły do Szczecina

06 grudnia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Województwo Zachodniopomorskie jako pierwszy w Polsce region zdecydowało się zainwestować w pojazdy posażerskie o podwójnym napędzie, elektrycznym i spalinowym. Od stycznia 2021r. dwie takie hybrydy kursują ze Szczecina do Kołobrzegu. Zarząd województwa zadowolony z ich dotychczasowej eksploatacji zdecydował o zamówieniu - w ramach częściowego wykorzystania opcji - jeszcze pięciu takich pojazdów. Dostawy pojazdów odbywają się etapami. Latem przybyły dwie pierwsze, w tym jedna, witana uroczyście w Kołobrzegu, z oryginalną,  „morską"  malaturą. Wczoraj dotarły kolejne dwie, które podczas przejazdu na miejsce przeznaczenia sfotografował Adam Kaj. Niebawem spodziewany jest w Szczecinie ostatni z zamówionych pojazdów. Prawdopodobnie jeszcze przed świętami wszystkie trzy przekazane zostaną w ręce Samorządu. 

Fot. Adam Kaj

Dwunapędowe zespoły trakcyjne to komfort i bezpieczeństwo podróży, a także ogromne ułatwienie w organizacji transportu kolejowego. Hybrydy będą kursować w regionie tam, gdzie nie cała trasa jest zelektryfikowana i krótszy lub dłuższy odcinek trzeba przejechać na silnikach diesla. Pociągi hybrydowe mają nie tylko nowoczesne silniki, ale również bardzo nowocześnie zaprojektowaną i wyposażoną przestrzeń pasażerską.

Zachodniopomorskie hybrydy są wyposażane w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.

 

Dwie hybrydy w drodze do Szczecina. Fot. Adam Kaj

 

Hybrydowy napęd tworzy silnik trakcyjny (1600 kW) zasilany z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatora prądu. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).

Producentem dwunapędowych zespołów trakcyjnych  EN63H jest nowosądecki Newag.