Budowa nowego terminalu East-West Gate (EWG) w Fényeslitke (Węgry) błyskawicznie zbliża się do końca

Budowa nowego terminalu East-West Gate (EWG) w Fényeslitke (Węgry) błyskawicznie zbliża się do końca

07 grudnia 2021 | Źródło: https://iho.hu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W nowym węźle kolejowego ruchu towarowego między Azją a Europą, terminalu intermodalnym East-West Gate (EWG) w Fényeslitke na granicy węgiersko-ukraińskiej, pracują już olbrzymie suwnice. Największy na kontynencie terminal lądowy wykorzystujący technologię 5G i zieloną energię zostanie ukończony w ciągu kilku tygodni i będzie gotowy na przyjęcie pociągów w drugim kwartale 2022 roku. EWG, której budowa potrwa rok, sprawi, że Węgry ponownie znajdą się na światowej mapie logistycznej.

Trwa budowa terminalu East-West Gate (EWG) w Fényeslitke (Węgry). Fot. EWG

Trzydzieści lat bez inwestycji w miejscowości Fényeslitke, w pobliżu granicy węgiersko-ukraińskiej dobiega końca. Do upadku komunizmu obszar ten był jednym z najważniejszych węzłów kolejowych nie tylko na Węgrzech, ale także na Wschodzie i Zachodzie, przyjmując tysiące pociągów. W ciągu ostatnich dziesięcioleci pojawiło się wiele pomysłów i planów studialnych dotyczących jej rozwoju, położono kilka kamieni węgielnych, ale nie poczyniono żadnych rzeczywistych postępów - aż do teraz.

Budowa zakończona w ciągu jednego roku.

Prywatnie wybudowany terminal EWG przeszedł drogę od początku do końca w ciągu zaledwie jednego roku. Bez przesady można powiedzieć, że obiekt powstaje w błyskawicznym tempie, jeszcze dwa miesiące nie widoczne były ogromne budynki magazynowo-usługowe, które teraz wyrosły jak grzyby po deszczu. Imponujące są rozwiązania technologiczne i gabaryty terminalu: jego powierzchnia jest większa od Wyspy Małgorzaty na Dunaju w Budapeszcie, długość torów kolejowych normalno- i szerokotorowych wynosi ponad 10 kilometrów, a betonowa nawierzchnia ma wielkość 30 boisk piłkarskich. EWG korzysta z najnowocześniejszych technologii i jako pierwsza na kontynencie wprowadziła szereg rozwiązań logistycznych.

 

Montaż potężnej suwnicy bramowej. Fot. EWG / https://iho.hu
Montaż potężnej suwnicy bramowej. Fot. EWG / https://iho.hu

 

Austriacka firma Künz, specjalizująca się w produkcji suwnic, montuje na terminalu między innymi 41-metrową i dwie 28-metrowe gigantyczne suwnice bramowe na szynach oraz 20-metrowa samojezdną suwnicę na kołach. Gigantyczne suwnice, zdalnie sterowane za pomocą połączenia 5G, są unikalne w Europie pod względem wielkości i technologii, a ich udźwig wynosi 45 ton każda. Suwnice, wyprodukowane w Polsce, zostały przetransportowane do Fényeslitke przez 40 ciężarówek, z których największa miała 32 metry długości.

EWG ożywia region - nowa kolejowa brama do Azji i Europy

Przepustowość nowego terminalu jest bardzo potrzebna, ponieważ kolejowy ruch towarowy między Azją a Europą bije co roku rekordy. Obecnie kontenery są przeładowywane z wagonów szerokotorowych na normalnotorowe na białorusko-polskich terminalach granicznych w Brześciu i Małaszewiczach i odwrotnie, ale działają one z ograniczeniem przepustowości i pociągi kontenerowe są zmuszone czekać kilka dni na znacznych odcinkach. Już choćby z tego powodu alternatywna trasa ma sens, a rynek spodziewa się dalszego wzrostu natężenia ruchu, na co rozwiązaniem jest właśnie EWG. Nie tylko Chiny, ale także Japonia i Korea Południowa będą wysyłać towary do Europy za pośrednictwem terminalu, a Węgry ponownie staną się ważnym graczem w logistyce kolejowej.

 

źródło: EWG / https://iho.hu

 

5G i zielona technologia na progu XXI wieku

Terminal, który będzie w stanie przeładować do 1 mln 20-stopowych kontenerów rocznie, jest największym tego typu obiektem na kontynencie zarówno pod względem teoretycznych możliwości, jak i powierzchni. EWG zwraca baczną uwagę na środowisko naturalne zgodnie z węgierskimi i unijnymi celami klimatycznymi. Obiekt będzie zasilany m.in. przez wysokowydajną farmę solarną i system pomp ciepła, a dźwigi i pojazdy będą napędzane elektrycznie.

W EWG zastosowane zostaną najnowsze technologie, pierwsze w Europie zdalne sterowanie dźwigami za pomocą 5G, a węgierski start-up zbuduje również Digital Twin, który będzie śledził procesy i operacje centrum logistycznego w czasie rzeczywistym, w 3D - pociągi, ciężarówki, dźwigi i towary.

 

Nowo wybudowane budynki magazynowo-usługowe. Fot. EWG / https://iho.hu