Pierwszy słowacki pociąg kontenerowy pojechał do Chin przez Polskę Nowym Jedwabnym Szlakiem

Pierwszy słowacki pociąg kontenerowy pojechał do Chin przez Polskę Nowym Jedwabnym Szlakiem

08 grudnia 2021 | Źródło: METRANS
PODZIEL SIĘ

Pierwszy pociąg METRANS, załadowany 41 TEU butelkowanej wody dla niemowląt wyruszył ze słowackiego terminalu METRANS HUB w Dunajskiej Stredzie w kierunku odległego o 10 000 km chińskiego miasta Xi'an.

Fot. METRANS

Słowacja znana jest z bogatych złóż wód mineralnych i źródlanych. Lokalni producenci eksportują tę wodę za granicę do krajów, w których brakuje wystarczających zasobów czystej wody. Zwłaszcza, gdy zagrożone jest zdrowie niemowląt. Dla Budiš, jednej z wiodących słowackich marek wód mineralnych, jest to pierwszy przypadek eksportu swoich produktów do Chin. Woda dla niemowląt pod marką "Zlatíčko" jest wysokiej jakości czystą wodą nadającą się do żywienia niemowląt bez konieczności wcześniejszego gotowania wody. Obecnie, we współpracy z firmą logistyczną GEFCO i operatorem intermodalnym METRANS, dostarcza dostawy za granicę szybciej, czyściej i drogą lądową. Budiš zobowiązał się do korzystania wyłącznie z transportu kolejowego w eksporcie do Chin.

W dniu 18 listopada 2021 r. ze słowackiego terminalu HUB w Dunajskiej Stredzie wyruszył pierwszy słowacki pociąg kontenerowy do Chin z ładunkiem w kierunku wschodnim. Nowym Jedwabnym Szlakiem przez Polskę i Białoruś dojedzie do Chin, gdzie w ciągu 25 dni ma dotrzeć do Xi'an. Następnie ładunek butelkowanej wody dla niemowląt zostanie rozdysponowany w pięciu prowincjach Chin.

Korzystając z Nowego Jedwabnego Szlaku, produkty te znajdą swoich konsumentów szybciej o około miesiąc. Jednocześnie, dzięki wykorzystaniu lokomotyw elektrycznych przez większą część podróży, zmniejsza się emisja CO2. W przypadku pozostałej ilości wyprodukowanego CO2, GEFCO zobowiązało się do jego kompensacji poprzez inwestowanie w projekty ekologiczne.

Transport ten wykorzystuje również zaawansowaną technologię do monitorowania i informowania klienta o temperaturze, lokalizacji lub nieoczekiwanych ruchach palet.

METRANS, wiodący środkowoeuropejski operator intermodalny, w ciągu ostatnich kilku lat rozwijał się na Nowym Jedwabnym Szlaku. W 2020 roku firma odnotowała 114% wzrost na trasach z Chin do Europy. Ponieważ Chiny są światowym centrum produkcyjnym, większość pociągów kieruje się z ładunkiem do Europy. Odnotowano jednak wzrost liczby załadowanych pociągów wychodzących z Europy do Chin, załadowanych takimi ładunkami jak kłody drewna, susz, mleko lub na przykład austriacka masa celulozowa jadąca z Linzu do Qingdao. Dla Słowacji jest to pierwszy przypadek eksportu przez Nowy Jedwabny Szlak. Ładunek powrotny będzie kierowany przez Ukrainę i na nie w pełni wykorzystywany terminal przeładunkowy Dobrá na wschodniej granicy Słowacji.