Dwupokładowe pociągi elektryczne serii DDZ przywracane do służby w Kolejach Holenderskich (NS).

Dwupokładowe pociągi elektryczne serii DDZ przywracane do służby w Kolejach Holenderskich (NS).

08 grudnia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

6 grudnia Koleje Holenderskie (NS) zaczęły stopniowo przywracać do eksploatacji 49 piętrowych pociągów elektrycznych serii DDZ. wycofanych z torów  w grudniu 2020 r w ramach środków zapobiegawczych, po zgłoszeniu drgań przez maszynistów. Badania wykazały, że drgania przy prędkości 140 km na godzinę były spowodowane zużyciem kół. Z powodu klocków hamulcowych koła zużywały się szybciej i bardziej nieregularnie niż zakładano. Pociągi, które teraz zostają ponownie wprowadzone do eksploatacji zostały wyposażone w inny rodzaj systemu hamowania.

 

Fot. Koleje Holenderskie (NS)

Wycofanie z ruchu tych pociągów elektrycznych nie miało wpływu na obsługę pasażerów, ponieważ obowiązywały ograniczenia ze względu na początek pandemii COVID-19.

NS zwrócił się do niezależnej organizacji eksperckiej TÜV SÜD o ekspertyzę w sprawie zidentyfikowanego problemu. Jak wykazała kontrola, nadmierne drgania były spowodowane zużyciem zarówno kół, jak i szyn.

Podczas wymuszonego przestoju w wagonach zainstalowano nowe tarcze hamulcowe, a także system monitorowania, który umożliwia przekazywanie w czasie rzeczywistym, podczas jazdy pociągu, różnych danych technicznych do Nedtrain, spółki zależnej NS zajmującej się serwisowaniem taboru.

Pierwsze pociągi wróciły do ruchu na trasie Rosendaal - Nijmegen - Zwolle. Pociągi piętrowe składające się z trzech lub pięciu wagonów są ciągnięte przez jednopokładowy wagon motorowy.

Pociągi serii DDZ zostały zbudowane w latach 1992-1998 przez firmy będące obecnie częścią koncernu Alstom, a następnie poddane renowacji w latach 2009-2014. NS planują ich wymianę i rozpoczęły już procedurę przetargową, publikując zapytanie zmierzające do wyłonienia potencjalnych producentów nowego taboru, a pierwsze dostawy zaplanowano na 2026 r.