ČD Cargo jako pierwszy przewoźnik w Czechach zakupił dwa Vectrony z modułem dojazdowym

ČD Cargo jako pierwszy przewoźnik w Czechach zakupił dwa Vectrony z modułem dojazdowym

09 grudnia 2021 | Źródło: ČD Cargo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

ČD Cargo i Siemens Mobility podpisali umowę na dostawę 2 lokomotyw Vectron AC wyposażonych w generator prądu diesla - Diesel Power Module (DPM). Jest to pierwsze zamówienie tych lokomotyw w Republice Czeskiej. Umowa gwarantuje również obsługę serwisową przez okres 4 lat. Pojazdy zostaną dostarczone wiosną 2023 roku.

 

Fot. ČD Cargo
Spółka ČD Cargo, która w swojej flocie posiada już 12 własnych lokomotyw Vectron, a pozostałe na razie dzierżawi, zamówiła w Siemens Mobility dwie lokomotywy elektryczne Vectron AC z modułem DPM (Diesel Power Module). Jest to obecnie pierwsze zamówienie na  lokomotywy, które mogą być eksploatowane w trybie 15 kV lub 25 kV (zależna trakcja elektryczna, znamionowa moc trakcyjna 6 400 kW) lub w trybie Last Mile, do pokonania ostatniego odcinka bez zasilania trakcyjnego.

W tym celu lokomotywy Vectron AC są wyposażone w moduł zasilania silników wysokoprężnych (DPM). Składa się on z agregatu spalinowo-elektrycznego, umieszczonego wraz z osprzętem i zbiornikiem paliwa w lokomotywie, zdolnego do zasilania energią elektryczną trakcji lokomotywy i napędów pomocniczych (niezależna trakcja spalinowo-elektryczna, moc silnika spalinowego 180 kW).

"Obecnie w naszym austriackim oddziale wykorzystujemy trzy dzierżawione lokomotywy z technologią diesla ostatniej mili. Bardzo pozytywne doświadczenia z tą technologią, która eliminuje konieczność użycia kolejnej lokomotywy manewrowej przy obsłudze ostatniej mili, w większości przypadków sieci bocznic naszych klientów, utwierdziły nas w decyzji o ich zakupie. Mamy bardzo dobre doświadczenia z lokomotywami Siemens Vectron na czele naszych pociągów, dlatego cieszymy się, że nasza flota powiększy się o kolejne dwie maszyny, teraz również z technologią DPM - mówi Tomáš Tóth, prezes zarządu ČD Cargo i dodaje. - "Vectron AC z DPM posuwa interoperacyjność tego typu lokomotyw i oczywiście całej naszej floty lokomotyw o krok dalej."

 

Fot. ČD Cargo

 

"Vectron AC z modułem zasilania Diesla (DPM) to doskonała inwestycja w przyszłość zrównoważonego kolejowego transportu towarowego. Umożliwia on szybkie i tanie pokonanie krótkich niezelektryfikowanych odcinków na początku lub końcu trasy pociągu towarowego. Dzięki temu jedna lokomotywa elektryczna może przewieźć pociąg towarowy na całej długości jego trasy bez konieczności użycia dodatkowych lokomotyw manewrowych" - mówi Roman Kokšal, dyrektor generalny Siemens Mobility Czech Republic.

"Eksploatacja tych lokomotyw zwiększa atrakcyjność i ekonomiczność kolejowych przewozów towarowych. Dlatego są one skutecznym narzędziem do osiągnięcia celu, jakim jest przestawienie transportu towarowego z dróg na kolej elektryczną. W ten sposób przyczyniają się one do znacznego zmniejszenia zużycia energii oraz emisji dwutlenku węgla i szkodliwych dla zdrowia zanieczyszczeń." - dodaje Roman Kokšal

Vectron AC z DPM jest wyposażony w europejskie urządzenia kontroli pociągu ETCS Level 2 Baseline 3, w tym dopuszczenia przyznane już dla obu typów linii ETCS Zarządu Kolei w Czechach oraz dla innych linii ETCS w Europie. Ponadto zainstalowane są krajowe urządzenia zabezpieczenia ruchu pociągów PZB, LZB i Mirel. Lokomotywa posiada już dopuszczenie do eksploatacji w Czechach, na Słowacji, w Niemczech, Austrii i na Węgrzech.