Pierwszy pięcioczłonowy Impuls 2 dla stołecznej SKM odbywa jazdy testowe.

Pierwszy pięcioczłonowy Impuls 2 dla stołecznej SKM odbywa jazdy testowe.

10 grudnia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

7 kwietnia 2020 roku Szybka Kolei Miejska w Warszawie i Newag S.A. podpisali umowę na dostawę 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych nowej generacji Impuls 2. W ostatnim tygodniu lutego 2021 roku ruszyła produkcja pojazdów w nowosądeckich zakładach. Zgodnie z harmonogramem producent przekaże przewoźnikowi pierwsze jednostki wiosną 2022 roku. Pierwszy pięcioczłonowy pojazd 45WEa-001 właśnie odbywa jazdy testowe w ramach procesu homologacji.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Zgodnie z harmonogramem przedstawionym przez producenta, dwa pierwsze pociągi zostaną przekazane przewoźnkowi z początkiem 2022 roku. Umowa przewiduje, że stołeczny przewoźnik najpóźniej do końca listopada 2022 roku otrzyma 21 pojazdów: 15 pięcioczłonowych oraz 6 czteroczłonowych. Będą one stacjonowały na terenie nowoczesnego zaplecza SKM na warszawskich Odolanach. Umowa obejmuje także przeszkolenie pracowników w zakresie ich obsługi oraz wykonywanie wszelkich niezbędnych przeglądów i napraw przez okres siedmiu lat. Zgodnie z informacjami uzyskanymi od producenta pierwsze dwie jednostki przekazane warszawskiemu przewoźnikowi będą czteroczłonowe.

Pięcioczłonowy Impuls 2 z oznaczeniem 45WEa-001 jest w trakcie jazd testowych realizowanych w ramach procesu homologacji.

 

Pięcioczłonowy Impuls 2 - 45WEa-001 podczas przejazdu przez Opole.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Nowe elektryczne zespoły trakcyjne w barwach Szybkiej Kolei Miejskiej są wyposażone w monitoring, nowoczesny system informacji pasażerskiej, automaty biletowe, hotspot Wi-Fi, ładowarki USB oraz ratujące życie defibrylatory AED. Każdy z pojazdów będzie klimatyzowany i w pełni dostosowany do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się.

Nowe pociągi zapewnią ponad 1600 miejsc, czyli o około 60% więcej niż Elfy i Impulsy, którymi teraz dysponuje Szybka Kolej Miejska. W godzinach szczytu będą uruchamiane w tak zwanym podwójnym zestawieniu, co oznacza, że dwa pojazdy będą ze sobą połączone. Takie rozwiązanie podniesie jakość podróżowania mieszkańców aglomeracji warszawskiej oraz zachęci do rezygnacji z dojazdów samochodem na rzecz ekologicznej kolei.

 

Pięcioczłonowy Impuls 2 - 45WEa-001 podczas przejazdu przez Opole.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Produkcja 21 pociągów przebiega zgodnie z harmonogramem. Na miejscu, w zakładach w Nowym Sączu, są obecni przedstawiciele Szybkiej Kolei Miejskiej współpracujący z Newagiem przy realizacji kontraktu.

To największy zakup w historii Szybkiej Kolei Miejskiej. Wartość całego zamówienia wyniesie 667 924 686 zł brutto i uwzględnia dofinansowanie ze środków unijnych w wysokości 202 621 049,45 zł, które przewoźnik uzyskał w 2018 roku z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 Priorytet V: „Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T”.