TMH Germany rozpoczyna serwisowanie pociągów Stadlera w swojej zajezdni w Bawarii

TMH Germany rozpoczyna serwisowanie pociągów Stadlera w swojej zajezdni w Bawarii

12 grudnia 2021 | Źródło: Transmashholding / Go-Ahead Bavaria /Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pierwszy pociąg niemieckiego operatora transportu pasażerskiego Go-Ahead Bavaria wyprodukowany przez szwajcarskiego Stadlera przyjechał na prace serwisowe do nowej zajezdni TMH w Bawarii. Od 12 grudnia zajezdnia będzie obsługiwała 22 pociągi. Kolejne 56 pociągów zostanie przekazanych do eksploatacji w grudniu 2022 roku.

Zajezdnia Langweid w Bavarii. Fot. TMH

Jedna z najnowocześniejszych zajezdni w Niemczech została zbudowana od podstaw w bawarskiej gminie Langwade am Lech (Bawaria). Od rozpoczęcia budowy do rozpoczęcia pracy w pierwszej hali minął niespełna rok. Druga i trzecia hala zostaną oddane do użytku w połowie 2022 roku. Całkowita wartość inwestycji wynosi około 45 milionów euro.

Umowa na konserwację 78 pociągów elektrycznych firmy Go-Ahead Bavaria została zawarta w dniu 1 grudnia 2020 r. i będzie obowiązywać przez 12 lat. Wartość kontraktu wynosi 250 mln euro.

Pierwsze dwa pociągi dotarły do zajezdni Langweid. Fot. Go-Ahead / Winfried Karg

 

Od tej pory firma TMH Germany będzie serwisować tam flotę Go-Ahead Bavaria. Jest to ważne zadanie przed uruchomieniem pociągu, ponieważ każdy z 22 pojazdów E-Netz Allgäu pokonuje rocznie średnio 180.000 kilometrów - dlatego wszystkie części techniczne muszą być regularnie serwisowane.

W grudniu 2022 r. Go-Ahead uruchomi również przewozy kolejowe na liniach elektrycznych wokół Augsburga; w tym celu producent buduje obecnie kolejne 56 zespołów trakcyjnych, które będą utrzymywane również w Langweid.

"W Go-Ahead gratulujemy naszym partnerom z TMH Germany rozpoczęcia pracy w ich zajezdni w Langweid. To dobrze, że mamy ich u naszego boku" - powiedział Gordon Lemke, Technical Business Manager w Go-Ahead Bavaria, z okazji pierwszego przejazdu pociągu do zajezdni.

"TMH jest również bardzo zadowolone i trochę dumne, że prace na terenie zajezdni mogą się już rozpocząć. "Z przyjemnością informujemy, że pierwszy czynny pociąg z floty Go-Ahead dotarł dziś do naszego zakładu naprawczego w Langweid am Lech. Oznacza to, że działania konserwacyjne mogą rozpocząć się zgodnie z planem 12 grudnia" - mówi Klaus Eberhard Hock, dyrektor zarządzający TMH Germany. "Przez ostatnie miesiące intensywnie przygotowywaliśmy się do tego momentu. Chcielibyśmy podziękować wspaniałemu zespołowi Go-Ahead za zaufanie i życzyć im bezpiecznej podróży w momencie rozpoczęcia działalności".

 

Zespół TMH Germany cieszy się, że prace w zajezdni w Langweid nabierają tempa.
Na zdjęciu po lewej stronie stoi maszynista Albert Gobo z Go-Ahead,
który wprowadził do warsztatu dwa pierwsze pociągi.
Fot: Go-Ahead / Winfried Karg

 

Przypomnijmy, w sierpniu 2020 roku operator Go Ahead Bayern otrzymał od Ministerstwa Transportu Bawarii koncesję na wykonywanie regionalnych przewozów pasażerskich na zelektryfikowanych liniach, od grudnia 2021 roku w regionie Allgäu (2,5 mln pociągokilometrów rocznie), oraz od grudnia 2022 roku na sieci Augsburga (7,6 mln pociągokilometrów rocznie).

Pod koniec 2020 roku Go-Ahead Bayern podpisał umowę z firmą TMH International, specjalizującą się w utrzymaniu pojazdów kolejowych, na obsługę floty 78 pociągów elektrycznych (280 wagonów). Obsługa pierwszych pociągów ma rozpocząć się w grudniu 2021 roku. Umowa została zawarta na okres 12 lat. Kontrakt opiewa na kwotę 250 mln euro.

Wcześniej, we wrześniu 2018 roku firma Go-Ahead podczas targów InnoTrans w Berlinie podpisała umowę, w której zleciła firmie Stadler dostawę dwudziestu dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT przeznaczonych do użytku w regionie Allgäu. Pojazdy miały zostać wprowadzone do eksploatacji na trasie Monachium – Memmingen – Lindau od 12 grudnia 2021 r. Łącznie z poprzednimi zamówieniami, Go-Ahead miało dysponować taborem 88 pojazdów Flirt w różnych konfiguracjach i z różnym wyposażeniem.

W maju br. tuż przed realizacją przez Stadlera dostawy gotowych pojazdów narodził sie konflikt, w wyniku którego nowe pojazdy mogły nie zasilić floty przewoźnika. Rozbieżności powstały na tle tego, że  pociągi wyprodukowane przez szwajcarskiego producenta, zgodnie z umową zawartą przez Go-Ahead, mają być serwisowane przez TMH International, rosyjską firmę, która zajmuje się również rozwojem, produkcją i konserwacją pojazdów szynowych. Producent pociągów odmówił dostarczenia nowych pojazdów, uzasadniając ten krok obawą, że konkurent uzyska dostęp do chronionej i stanowiącej tajemnicę handlową technologii.

Pod koniec sierpnia br. operator kolejowy Go-Ahead Bayern i producent pociągów Stadler osiągnęli, zgodnie z ich własnymi oświadczeniami, porozumienie w sporze dotyczącym przyszłego utrzymania nowych zespołów trakcyjnych. Wkrótce potem pierwszy zespół trakcyjny dla E-Netz Allgäu został dostarczony przez firmę Stadler do firmy Go-Ahead.