Firma ŽOS Zvolen wygrała przetarg na modernizację 22 zespołów trakcyjnych Stadler RS1 dla Kolei Czeskich (ČD). Pociągi otrzymają nowe malowanie w barwach ČD. Dostawa pierwszego prototypu zmodernizowanej jednostki planowana jest na wrzesień 2022 roku.
Pojazdy otrzymają nowe malowanie w barwach ČD. Przekazanie pierwszego prototypu zmodernizowanej jednostki planowane jest na wrzesień 2022 roku. Modernizacja jednostek będzie miała miejsce w 2022 i 2023 r. Główna część to projekt i montaż klimatyzacji zgodnie z wymogami TSI, pokładowych urządzeń łączności i bezpieczeństwa sterowania ruchem kolejowym. Pasażerowie mogą również liczyć na ładowarki USB i gniazdka 230 V
Jednocześnie w zakładach w Zvoleniu realizowana jest modernizacja jednostek Stadler GWT D6460. Pierwszy zmodernizowany pojazd Stadler GWT D6460 został przekazany w listopadzie, a teraz dołączył do niego drugi. Zmodernizowane Stadlery trafiły do Kraju Ołomunieckiego.
Spółka ČD zakupiła jednostki Stadler GTW w styczniu 2019 r. Przewoźnik obiecał uruchomić zmodernizowane jednostki od początku 2020 r., ale z powodu opóźnień w przetargu (pierwszy konkurs na modernizację został odwołany, ponieważ nikt się nie zgłosił) umowa na modernizację została podpisana dopiero w listopadzie 2020 roku. W międzyczasie przewoźnik wprowadził do służby cztery jednostki z minimalnymi modyfikacjami, dokonanymi we własnym zakresie.
Koleje Czeskie zleciły modernizację jednostek serii Stadler GTW 646 w ŽOS Zvolen za kwotę 270 milionów koron. Tym samym zakończył się trwający ponad rok wybór firmy, która miała przystosować i zmodernizować jednostki dotychczas kursujące w barwach DB Regio do eksploatacji w Kraju Ołomunieckim.
Pojazdy Stadlera przeszły kompletny remont wszystkich systemów. W ramach modernizacji dokonano napraw podwozia, silnika i generatora, układu klimatyzacji, układów hamulcowych i wnętrza. W ramach modernizacji jednostki otrzymują monitory LCD, łącze Wi-Fi, gniazdka elektryczne do ładowania drobnego sprzętu elektronicznego, a także system informacji audiowizualnej czy lokalizację GPS do śledzenia ruchu pociągów w systemie KIDSOK.
Do końca roku firma dostarczy Kolejom Czeskim łącznie 4 zespoły trakcyjne, a pozostałe 8 będzie stopniowo przekazywane do eksploatacji w pierwszej połowie 2022 roku.