Widziane z Czech: Polska PESA ponownie zwyciężyła w przetargu na dwukierunkowe tramwaje w Koszycach

Widziane z Czech: Polska PESA ponownie zwyciężyła w przetargu na dwukierunkowe tramwaje w Koszycach

16 grudnia 2021 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Po raz trzeci w ciągu ostatnich pięciu miesięcy Pesa Bydgoszcz S.A. została ogłoszona zwycięzcą konkursu na nowe tramwaje w Koszycach. Wobec zwycięstwa polskiego producenta kolejny apelacja i protest zakończył się fiaskiem Škoda Transportation. Przetarg ciągnie się od wiosny, kiedy to Pesa została ogłoszona zwycięzcą konkursu na nowe tramwaje dla stolicy wschodniej Słowacji z ceną 2,15 mln euro za tramwaj.

Fot. PESA Bydgoszcz S.A.

W sumie spółka otrzymała 97,92 punktów w ocenie. Škoda Transportation z Pilzna poniosła porażkę w ponownej ocenie ofert tej jesieni. Komisja oceniające wtedy i teraz ponownie wskazały tego samego zwycięzcę. Nie jest jasne, czy Škoda będzie się obecnie ponownie odwoływać.

Zwycięzca przetargu zobowiązał się do dostarczenia dwukierunkowych składów tramwajowych o łącznej pojemności 236 miejsc, z czego 64 będą miejscami siedzącymi. Składy będą trzyczęściowe, z pięcioma drzwiami. Drzwi na końcach zestawów będą jednoskrzydłowe, natomiast pozostałe drzwi będą dwuskrzydłowe. Pod względem konstrukcyjnym tramwaje są całkowicie niskopodłogowe i bazują na serii rozwojowej Twist, którą PESA wprowadziła w 2012 roku.

 

Fot. Pesa Bydgoszcz S.A.

 

Pojazdy z oznaczeniem Nový Twist powinny być eksploatowane we wschodniej Słowacji. Koszyce będą jednym z pierwszych użytkowników. Według Piotra Szarafińskiego, odpowiedzialnego za sprzedaż tramwajów w Pesie, konstrukcja tramwaju umożliwia dostęp z niskiej podłogi do ośmiu z 16 siedzeń znajdujących się nad podwoziem. "Rozwiązanie to znacznie zwiększa komfort podróżowania, szczególnie w przypadku pasażerów starszych lub mających problemy z poruszaniem się" - dodał Szarafiński. Określił on podejście Skody jako celową obstrukcję.

W Koszycach nie obyło się też bez kontrowersji przy jednym z ostatnich zakupów tramwajowych w 2013 roku. W tym czasie DPMK (Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Miasta Koszyce) zakupiło tramwaje typu Vario LF2+. Przetarg wygrał Pragoimex, który spełnił wymagania w 100 procentach. Drugie miejsce zajęła Pars Nova, a ostatnie hiszpańska CAF. Cena za jeden tramwaj wynosiła około 1,8 mln euro. Była to cena trzykrotnie wyższa od Vario LF, który DPMK kupił w 2011 roku. Serwisr sme.sk zwrócił również uwagę, że 22-metrowa Varia LF2+ nie zmieściła się nawet w dawnej zajezdni w Koszycach, która nie była przystosowana do utrzymywania takich tramwajów.