Nowe tramwaje Stadlera mają jeździć w Poczdamie od 2024 roku.

Nowe tramwaje Stadlera mają jeździć w Poczdamie od 2024 roku.

18 grudnia 2021 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Poczdam zakupił nowe tramwaje od Stadlera. W dniu 14 grudnia 2021 r. pomiędzy ViP Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH a Stadler w Poczdamie została podpisana umowa na dostawę dziesięciu pojazdów oraz dostawę części zamiennych i obsługę techniczną na okres dziesięciu lat. Tym samym flota pojazdów Stadlera w Poczdamie zwiększy się do 28 tramwajów. Dostawa pierwszych pojazdów TRAMLINK planowana jest na 2024 rok. Umowa zawiera również opcję na dostawę kolejnych 15 tramwajów i ich utrzymanie przez następne sześć lat. W tym samym czasie podpisana została umowa finansowa pomiędzy miastem Poczdam a ViP.

Wizualizacja. Stadler
Burmistrz Poczdamu, Mike Schubert powiedział: "Cieszymy się, że możemy rozpocząć tę największą jak dotąd inwestycję dla firmy transportowej ViP. Nowe tramwaje jeszcze bardziej podniosą jakość transportu publicznego w Poczdamie. Celem jest wzmocnienie zrównoważonej mobilności i zabezpieczenie szerokiego zakresu usług transportu publicznego. Inwestujemy w przyszłość zrównoważonej mobilności. Nasze lokalne usługi transportu publicznego są bardzo dobre i będą w przyszłości dotrzymywać kroku rozwojowi miasta. Nowe pojazdy zastąpią te, które wcześniej nie były pozbawione barier."

Szersze siedzenia, jasne wnętrze i ogólnie więcej przestrzeni: nowe tramwaje Stadler TRAMLINK różnią się od już eksploatowanych Variobahnów pod względem długości, pojemności i komfortu pasażerów. Przy 42 metrach długości, nowe tramwaje są o około 12 metrów dłuższe i oferują więcej miejsca dla pasażerów. TRAMLINK może pomieścić do 246 pasażerów, z czego 74 na miejscach siedzących. Poziomy dostęp do całkowicie niskopodłogowego pojazdu jest możliwy przez łącznie osiem drzwi, co pozwala na szybką wymianę pasażerów. Jasna, przestronna i wolna od barier przestrzeń pasażerska charakteryzuje się szerokimi przejściami i bezstopniową dostępnością w całym pojeździe. Nad wózkami znajdują się również wygodne siedzenia, do których można się dostać bez schodów i podłużnych ramp. Przestrzeń jest wykorzystana w najlepszy możliwy sposób.

Dodatkowo, specjalne fotele dla rodziców i dzieci, które przy półtora raza większej szerokości oferują wystarczającą ilość miejsca dla małych pasażerów i ich rodziców. Cztery oddzielnie wyznaczone wielofunkcyjne strefy w obszarze sześciu podwójnych drzwi ułatwiają transport wózków dziecięcych i rolkowych. Dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich przewidziano dwa oddzielne miejsca. Sterowanie całym systemem klimatyzacji w tramwaju jest zależne od użytkownika i tym samym zoptymalizowane pod względem energetycznym. Paski LED w obszarze drzwi pokazują aktualny stan drzwi w łatwo widoczny sposób. Gniazda USB przy fotelach umożliwiają pasażerom ładowanie telefonów komórkowych.

"Wraz z TRAMLINKiem dostarczamy modułowy i elastyczny pojazd, który jest dokładnie dopasowany do wymagań Poczdamu. Pomimo długości 42 metrów, pojazd jest idealnie przystosowany do pokonywania wąskich łuków torów. Wyjątkowy układ kierowniczy, w połączeniu z innowacyjną koncepcją podwozia, zapewnia płynne pokonywanie zakrętów oraz cichą i komfortową jazdę. Jednocześnie TRAMLINK jest niezwykle cichy, dzięki czemu mieszkańcom nie będą przeszkadzają głośne odgłosy jazdy" - powiedział Jure Mikolčić, Prezes Zarządu Stadler Niemcy.

W dniu 14 grudnia 2021 r. podpisana została również umowa finansowa pomiędzy miastem Poczdam a ViP, która została zatwierdzona uchwałą Radę Miasta w dniu 1 grudnia 2021 r. Oznacza to, że 60,8 mln euro przeznaczono w budżecie miasta na zakup 13 tramwajów (dziesięć tramwajów zgodnie z umową na dostawę i trzy tramwaje z opcji 15-pojazdowej), w tym części zamiennych i narzędzi. Zamówienie tramwajowe jest częścią pakietu finansowego dla połączenia tramwajowego z Krampnitz (nowa dzielnica Poczdamu).