Zarząd Kolei w Czechach zakończył prace nad studium architektonicznym terminalu VRT Praga Wschód

Zarząd Kolei w Czechach zakończył prace nad studium architektonicznym terminalu VRT Praga Wschód

19 grudnia 2021 | Źródło: Správa železnic / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pierwszy terminal szybkiej kolei Praga-Wschód zyskał nowy, odmieniony wygląd. Zarząd Kolei - zarządca czeskiej infrastruktury kolejowej we współpracy z wykonawcą wykonał studium architektoniczne tego przyszłego dużego węzła komunikacyjnego. Trwają prace nad dokumentacją do decyzji o warunkach zabudowy.

Wizualizacja terminalu szybkiej kolei (VRT) Praga-Wschód. Źródło: Správa železnic

Ulepszanie projektu konkursowego jest powszechną częścią procesu projektowania konstrukcji transportowych. Wykonawcy uwzględnili uwagi władz lokalnych z dyskusji prowadzonych przez zespół ds. kolei dużych prędkości (HSR). Uwzględniono również sugestie kolegów z SNCF, francuskich kolei państwowych, którzy mają duże doświadczenie w obsłudze terminali. Ponadto wniosek został zmieniony ze względu na trwające prace nad dokumentacją dotyczącą pozwolenia na budowę (DÚR) dla odcinka VRT Połabie, na którym zostanie zbudowany terminal Praga-Wschód.

Wszystkie modyfikacje zostały wykonane zgodnie z wymaganiami czeskiego Zarządu Kolei dla nowoczesnego terminalu kolei dużych prędkości. Na przykład, architekci i planiści zaprojektowali nowe północne wejście do węzła, które poprawi dostęp pieszych do terminalu z miejscowości Nehvizdy. Nowe są również kładki dla pieszych, które poprawiają dostęp do peronu z parkingu. Zapewnią one również pasażerom wygodną przesiadkę między pociągami. Terminal jest bardziej przestronny w porównaniu z pierwotnym projektem, tak aby miał wystarczającą pojemność dla potrzeb transportu. Na peronach powstaną również poczekalnie.

Wizualizacja terminalu szybkiej kolei (VRT) Praga-Wschód. Źródło: Správa železnic

Terminal zapewni również wygodniejsze podróżowanie rowerzystom. Oprócz stojaków na rowery, będzie on wyposażony w zamykane boksy oraz urządzenia do ładowania rowerów elektrycznych. Projektanci nie zapomnieli jednak również o zmotoryzowanych, dla których przy co piątym miejscu parkingowym znajdzie się stanowisko do ładowania samochodów elektrycznych.

Kontynuowane są prace nad dokumentacją, która będzie stanowić podstawę do decyzji o warunkach zabudowy, która podobnie jak studium architektoniczne jest przygotowywana przez stowarzyszenie "MP+ov Nehvizdy 2020", w skład którego wchodzą METROPROJEKT Praha a.s. oraz biuro architektoniczne ov architekti s.r.o. Dokumentacja dotycząca terminalu szybkiej kolei zostanie następnie włączona do dokumentacji dotyczącej procedury zagospodarowania przestrzennego dla odcinka Połabia VRT. Zarządca infrastruktury w Czechach przewiduje, że budowa rozpocznie się w 2025 roku.