Pierwszy pociąg metra dla Warszawy przygotowuje się do testów w Velimi, Pradze i Warszawie

Pierwszy pociąg metra dla Warszawy przygotowuje się do testów w Velimi, Pradze i Warszawie

20 grudnia 2021 | Źródło: Škoda Transportation / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Škoda Transportation Group - zaprezentowała dzisiaj (20.12.2021r.) pierwszy kompletny pociąg metra przeznaczony dla Warszawy.. Obecnie znajduje się on na torze testowym w fabryce w Pilźnie i wkrótce wyruszy na jazdy próbne. Odbędą się one kolejno w kilku miejscach - na torze testowym VÚŽ w Velimi, w praskim metrze i w warszawskim metrze. Metro Warszawskie podpisało umowę ze Škoda Transportation Group na dostawę do 45 sześciowagonowych pociągów metra. Łączna wartość kontraktu wynosi prawie 8 miliardów koron.

 

Metro Skoda Varsovia Fot. Škoda Transportation

 

Pierwszy kompletny zestaw metra Varsovia jest gotowy do rozpoczęcia testów w naszym zakładzie w Pilźnie. Wkrótce dołączy do niego skład numer dwa, który jest już na końcowym etapie montażu. Projekt zatrudnia obecnie setki osób i to nie tylko w naszej Grupie. Spawanie aluminiowych obudów i ich malowanie odbyło się w Ostrawie, natomiast montaż końcowy i pierwsze testy miały miejsce w Pilźnie. Jednak w rozwój i produkcję zaangażowanych było również wielu dostawców z Polski - mówi Petr Brzezina, Prezes Škoda Transportation Group.

Bardzo się cieszę, że prace przebiegają sprawnie i pierwszy nowy pociąg zbudowany dla Warszawy rozpoczął testy. Mam nadzieję, że pojawi się on w stolicy wiosną 2022 r. Warszawiacy bardzo na niego czekają, bo w połowie przyszłego roku zakończy się budowa kolejnych stacji metra na Bemowie i Targówku - mówi Rafał Trzaskowski, Prezydent Warszawy.

Pasażerowie będą mogli cieszyć się w pełni dostępnymi pociągami, które oferują przejrzysty system audiowizualny zarówno dla informacji zewnętrznych, jak i wewnętrznych.  W metrze znajdują się również przedziały dla wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych i rowerów. Całkowita pojemność jednego pociągu wynosi 1500 osób. Projekt wnętrza przedziału pasażerskiego - układ, wybór materiałów, projektowanie kształtów i kolorów - został przeprowadzony z myślą o stworzeniu przyjemnego środowiska dla pasażerów i maszynisty. W tym celu dostępny będzie również system telewizji przemysłowej. Nadwozie wagonu wykonane jest z aluminium, a ich produkcja odbyła się w największym centrum obróbczym w Europie, które obsługuje zakład produkcyjny Škoda Transportation w Ostrawie. Długość jednego wagonu wynosi około dwudziestu metrów, a całkowita długość zestawu wynosi 118,2 metra. Maksymalna prędkość nowych pociągów wynosi 90 km/h.

Pociągi umożliwiają pełne hamowanie elektrodynamiczne we wszystkich trybach pracy składu, z preferencją dla hamowania odzyskowego, w którym energia elektryczna jest wprowadzana z powrotem do systemu zasilania. Zestawy produkowane są zgodnie z normami EN i UIC.

Jest to przełomowy kontrakt w dziedzinie taboru miejskiego, gdyż przetarg w Warszawie w momencie jego ogłoszenia był jednym z największych w Europie. Warszawa stanie się tym samym ósmą europejską stolicą obsługiwaną przez te pojazdy. Umowa obejmuje również dostawę części zamiennych, symulatora, przedłużenie gwarancji i szkolenia.

Škoda Transportation Group wyprodukowała dotychczas dwie generacje wagonów metra dla Sankt Petersburga w Rosji, a także pracowała nad modernizacją wagonów dla metra w Pradze.