České dráhy zamówiły 31 kolejnych nowoczesnych jednostek elektrycznych RegioPanter.

České dráhy zamówiły 31 kolejnych nowoczesnych jednostek elektrycznych RegioPanter.

23 grudnia 2021 | Źródło: České dráhy / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

České dráhy (ČD) zamówiły w Škoda Transportation Group 31 kolejnych, trzywagonowych jednostek elektrycznych z rodziny RegioPanter. Nowe pociągi będą kursować na liniach w Pradze, Środkowych Czechach, Ústí nad Labem i Hradec Králové. Będą oferowały podróż bez barier, pokładową sieć Wi-Fi oraz inne usługi, których pasażerowie oczekują w obecnych pociągach. Gruntowna odnowa taboru kolejowego jest częścią strategii ČD 2030.

Fot. Koleje Czeskie

We współpracy z klientami transportu publicznego kontynuujemy zapowiedzianą masową odnowę naszego taboru pociągów pasażerskich w przewozach regionalnych. Obecnie mamy podpisane zamówienie na 31 trzywagonowych jednostek RegioPanter o wartości prawie 5 miliardów koron czeskich, które planujemy wykorzystać na przykład w pociągach pasażerskich z Pragi przez Kralupy nad Wełtawą do Ústí nad Labem lub na liniach z Hradca Králové do Chlumca nad Cidliną, Týniště nad Orlicí i Chocně lub do Jaroměřa - przedstawia najnowsze zamówienie na nowe pociągi Ivan Bednárik, prezes zarządu i dyrektor generalny ČD.

Nowe jednostki zastąpią starsze, przestarzałe pociągi w regionach, do których pojadą. W Kraju Środkowoczeskim będziemy mogli wycofać starsze wagony piętrowe, a w Kraju Hradeckim wycofać niewygodne klasyczne wagony osobowe produkcji wschodnioniemieckiej. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji klimatyzowane przedziały, możliwość wsiadania bez barier, dużą przestrzeń do przechowywania wózków dziecięcych i rowerów, pokładowe Wi-Fi oraz możliwość ładowania elektroniki podróżnej, takiej jak telefony komórkowe, laptopy czy tablety, z gniazdek 230 V lub portów USB. Ponadto na pokładzie będzie można ładować elektryczne wózki inwalidzkie, a pociągi zostaną wyposażone w nowoczesny system informacji audiowizualnej - mówi Jiří Ješeta, zastępca dyrektora generalnego ds. przewozów pasażerskich ČD.

 

Wizualizacja wnętrza pojazdu. Fot. České dráhy

 

Nowoczesne, ekologiczne i komfortowe pojazdy o większej pojemności - takie właśnie są RegioPantery nowej generacji, na które mogą liczyć pasażerowie w innych regionach naszego kraju. To bardzo dobra wiadomość, że koleje czeskie przechodzą gruntowną modernizację pojazdów, która przyciągnie więcej pasażerów do transportu publicznego. Ogólnie rzecz biorąc, doprowadzi to do zwiększenia efektywności transportu, a także do poprawy ogólnej sytuacji w ruchu drogowym. Dziękujemy za zaufanie, jakim obdarzyły nas Koleje Czeskie - mówi Petr Brzezina, Prezes Škoda Transportation Group.

Zamawiając 31 jednostek RegioPanter, ČD zrealizowała całą pozostałą opcję na nowe pociągi z umowy ramowej zawartej jesienią 2020 r. Jednostki zostaną dostarczone w 2024 r. ČD w pełni wyczerpie tym samym obie umowy ramowe na dostawę do 50 jednostek EMU 160 i 60 jednostek EMU 240 o łącznej wartości ponad 15 miliardów koron czeskich. Po dostarczeniu wszystkich zamówionych jednostek flota pociągów z rodziny Panter spółki ČD powiększy się do 147 pociągów regionalnych i 14 dalekobieżnych (łączna liczba wszystkich wagonów wyniesie 436).

 

Wizualizacja wnętrza pojazdu. Fot. České dráhy

 

Wizualizacja wnętrza pojazdu. Fot. České dráhy

 

Nowe zestawy RegioPanter będą oferować pasażerom:

  • nowoczesne, jasne i pozbawione zbędnych ozdobników klimatyzowane wnętrze z ergonomicznie zaprojektowanymi tapicerowanymi fotelami w 1 i 2 klasie;
  • wsiadanie dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych z podłogą pojazdu na poziomie nowoczesnych peronów bez konieczności pokonywania stopni, będą wyposażone w platformę stanowiącą pomost pomiędzy peronem a podłogą pojazdu umożliwiającą dostęp dla pasażerów na wózkach inwalidzkich, na przystankach z niższymi peronami wsiadanie ułatwi dodatkowy wysuwany stopień;
  • nowoczesne bezpieczne drzwi przesuwne sterowane przyciskami, centralnie zamykane i blokowane przed ruszeniem pociągu; dodatkowo, z myślą o osobach niewidomych i niedowidzących, drzwi wejściowe jednostki będą wyposażone w pilota obsługiwanego przez radio dla niewidomych oraz sygnalizator akustyczny;
  • przestronna toaleta przystosowana dla osób na wózkach inwalidzkich z systemem zamkniętym i składanym stolikiem do przewijania niemowląt;
  • usługi dodatkowe, takie jak gniazdka elektryczne do zasilania przenośnych urządzeń elektronicznych pasażerów, np. telefonów komórkowych, tabletów itp. wraz z portami USB, Wi-Fi, składane lub rozkładane stoliki w zależności od układu siedzeń oraz gniazdka 230 V do ładowania akumulatorów elektrycznych wózków inwalidzkich;
  • duże przestrzenie dla wózków dziecięcych, rowerów i wózków inwalidzkich;
  • nowoczesny system informacji audiowizualnej, dostarczający informacji o podróży pociągiem i przystankach wszystkim pasażerom, w tym osobom niewidomym, niedowidzącym i niesłyszącym; w pociągu dostępne będą również etykiety informacyjne w alfabecie Braille'a dla osób niewidomych i niedowidzących.
Pulpit maszynisty. Wizualizacja  České dráhy