27 lutego 2018 roku PKP Intercity podpisało umowę z H. Cegielski Fabryką Pojazdów Szynowych w Poznaniu na zakup 55 nowoczesnych wagonów. Umowa przewidywała również prawo opcji na kolejne 26 wagonów, z którego PKP Intercity skorzystało 30 maja 2019 roku. Wartość kontraktu po rozszerzeniu wynosi 697,3 mln zł brutto. Dostawa wszystkich 81 nowych wagonów ma nastąpić w terminie do 48 miesięcy od momentu podpisania umowy. Pierwszy z nowych wagonów bezprzedziałowych o numerze 61 51 29-91 001-9 trafił własnie (23 grudnia 2021r.) do eksploatacji do Zakładu Zachodniego PKP Intercity we Wrocławiu.
- 5 wagonów 1 klasy przedziałowych,
- 18 wagonów 2 klasy bezprzedziałowych,
- 18 wagonów 2 klasy przedziałowych,
- 7 wagonów 2 klasy bezprzedziałowych, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery,
- 7 wagonów 2 klasy przedziałowych, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych.
W dniu 30 maja 2019 roku, spółka PKP Intercity S.A. zdecydowała się na rozszerzenie podstawowego zamówienia o dodatkowych 26 wagonów w tym:
- 2 wagonów 1 klasy przedziałowych,
- 9 wagonów 2 klasy bezprzedziałowych;
- 9 wagonów 2 klasy przedziałowych;
- 3 wagonów 2 klasy bezprzedziałowych, z których każdy wyposażony będzie w osiem wieszaków na rowery,
- 3 wagonów 2 klasy przedziałowych, z których każdy przystosowany będzie do przewozu osób niepełnosprawnych.
Dostawa wszystkich wagonów objętych Umową, w tym także w zakresie prawa opcji winna nastąpić nie później niż w terminie 48 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Ponadto wykonawca będzie musiał wykonać przegląd na 3-cim poziomie utrzymania wagonów dostarczonych w ramach kontraktu oraz jest zobowiązany do uzyskania i dostarczenia zezwolenia na dopuszczenie pojazdu do eksploatacji na terenie Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier, co powinno nastąpić w terminie nie przekraczającym 48 miesięcy od dnia odbioru ostatniego z wagonów danego typu.
W nowych wagonach pasażerowie skorzystają z wygodnych foteli, klimatyzacji, systemu informacji pasażerskiej oraz toalet z zamkniętym obiegiem. Każde miejsce będzie miało dostęp do gniazdka elektrycznego oraz indywidualne oświetlenie. Ponadto zostaną zainstalowane wzmacniacze sygnału komórkowego oraz urządzenia do bezprzewodowego internetu. Wagony te będą w pełni zgodnie z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności oraz dostosowane do prędkości 200 km/h.