Tak powstały największe w Europie suwnice bramowe na lądowym terminalu kontenerowym

Tak powstały największe w Europie suwnice bramowe na lądowym terminalu kontenerowym

27 grudnia 2021 | Źródło: https://iho.hu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W terminalu East-West Gate w Phényeslitkö na Węgrzech, najnowocześniejszym lądowym terminalu kontenerowym w Europie, zakończono budowę gigantycznych suwnic bramowych, unikalnych pod względem wielkości i technologii, które wkrótce rozpoczną pracę. Trzy gigantyczne, 28-metrowe, postawione na szynach konstrukcje będą pierwszymi w Europie, które będą zdalnie sterowane za pomocą 5G. Unikalny proces budowy pokazany jest przez inwestora na krótkim filmie, klatka po klatce.

Fot. EWG

Wiodący producent intermodalnej techniki przeładunkowej, austriacka firma Künz, zatrudnia 50 pracowników, którzy w ciągu dwóch tygodni pracują w systemie 12-godzinnych zmian, aby ustawić trzy gigantyczne żurawie na szynach w najnowocześniejszym terminalu w Europie. Jedna z konstrukcji, o rozpiętości 41 metrów, będzie największą pośród suwnic bramowych na lądowych terminalach przeładunkowym w Europie. Pozostałe dwa dźwigi mają szerokość 28 metrów. Każdy z nich ma 28 metrów wysokości i może załadować po 45 ton. W terminalu znajduje się również czwarta suwnica na gumowych kołach, o wysokości 20 metrów.

 

 

Gigantyczne dźwigi będą sterowane zdalnie z centrum kontroli za pomocą połączenia 5G, zapewniając załodze bezpieczniejsze i lepsze warunki pracy. Na każdym z nich zainstalowano dwadzieścia kamer o wysokiej rozdzielczości, które są widoczne w czasie rzeczywistym w centrum terminala za pomocą 5G i mogą reagować w ten sam sposób, bez opóźnień, dzięki czemu mogą sterować dźwigami tak, jakby pracowali przy nich w kabinie.

Warto wspomnieć, że elementy konstrukcji tych potężnych suwnic bramowych powstały w Polsce, w zakładach FAMAK S.A. w Kluczborku, skąd  zostały przetransportowane do węgierskiego Fényeslitke przez 40 ciężarówek, z których największa miała 32 metry długości.

Brama Wschodnio-Zachodnia ukończona w rekordowym czasie

Budowa terminalu przebiega błyskawicznie, od początku do końca trwa zaledwie rok.Prace ziemne na 140-hektarowej działce (większej niż Wyspa Małgorzaty na Dunaju w Budapeszcie) rozpoczęły się w październiku 2020 roku, a prace budowlane ruszyły w styczniu tego roku. Zakończono już budowę 10-kilometrowego torowiska normalno- i szerokotorowego oraz 225.000 metrów kwadratowych betonowej nawierzchni do transportu drogowego i składowania kontenerów. Trwają prace wykończeniowe w budynku centralnym terminalu, gdzie powstaje również magazyn, garaże dla pojazdów i warsztat naprawy kontenerów.

Obszar logistyczny jest rewitalizowany - przez dziesięciolecia możliwe były tylko plany studyjne

W regionie, który do lat 90. był ważnym regionem tranzytowym dla przewozów towarowych i kluczowym czynnikiem zatrudnienia w kolejnictwie, w ostatnich dziesięcioleciach odnotowano spadek przewozów towarowych, przy czym ze względu na zmianę szerokości toru konieczne było przeładowywanie. Pomimo wielu pomysłów i planów studialnych dotyczących rozwoju tego obszaru, a także w wielu przypadkach stworzenia podstaw do inwestycji, nie nastąpił rzeczywisty postęp. Zainwestowana prywatnie Brama Wschodnio-Zachodnia zostanie jednak ukończona w ciągu roku i będzie w stanie obsłużyć znaczną ilość towarów w przyszłym roku, przy stopniowym zwiększaniu przepustowości, wykorzystując najnowocześniejszą technologię.

5G, cyfrowe bliźnięta i zielona technologia na progu XXI wieku

Terminal będzie mógł obsłużyć do 1 mln kontenerów 20-stopowych (TEU) rocznie i będzie największym tego typu obiektem na kontynencie zarówno pod względem teoretycznej pojemności, jak i powierzchni. Będzie działał zgodnie ze współczesnymi wymogami i unijną strategią w zakresie transportu kolejowego i klimatu, ze szczególnym uwzględnieniem środowiska naturalnego. W obiekcie zastosowane zostaną ekologiczne technologie, w tym farma słoneczna o dużej mocy oraz system pomp ciepła. Na terenie terminalu będą używane wyłącznie elektryczne ciągniki terminalowe i e-samochody. EWG będzie wyposażona w najnowszą technologię, pierwszą w Europie, która zdalnie steruje dźwigami za pomocą technologii 5G, a węgierski start-up zbuduje również Digital Twin, który będzie śledził w czasie rzeczywistym, w 3D, procesy i operacje centrum logistycznego - ruch pociągów, ciężarówek, dźwigów, pojazdów dostawczych i towarów, pomagając w planowaniu, optymalizacji procesów i zwiększaniu wydajności, zgodnie z zasadami Industry 4.0.