Po pięciu latach i kilku falstartach, w poniedziałek 27 grudnia Train Express Regional (TER) - Regionalny Pociąg Ekspresowy został udostępniony pasażerom. Pierwszy pociąg wyruszył o 14:15 w inauguracyjną podróż pomiędzy Darkarem i Diaminiado. Choć początkowo zapowiadano, że pokonanie 36-kilometrowej trasy zajmie 20 minut, pociąg dojechał do celu w godzinę i piętnaście minut. Z częstotliwością 6 pociągów na godzinę i prędkością 16 km/h, TER będzie początkowo obsługiwał 13 stacji pomiędzy Dakarem a nowym miastem Diamniadio.
Train Express Regional (TER) jest lotniskową linią kolejową w Senegalu, która łączy Dakar z międzynarodowym lotniskiem Blaise Diagne. Została zbudowana przez francuskie firmy Engie i Thales Group. Wartość kontraktu wyniosła 2 miliardy euro.
Linia jest budowana w dwóch etapach, przy czym pierwszy z nich objął 36 km z miasta Dakar do Diamniadio, a drugi etap jeszcze 19 km do lotniska. Budowa rozpoczęła się w trzecim kwartale 2016 r., a jej zakończenie planowane jest na koniec 2023 r. Pierwszy etap linii, który połączył 13 stacji między Dakarem a Diamniadio, został zainaugurowany 27 grudnia 2021 r
Czas podróży między miastem a lotniskiem ma wynosić poniżej 50 minut. Train Express Régional będzie obsługiwał 14 stacji na trasie o długości 55 km. Liczba pasażerów szacowana jest na 115 000 osób dziennie. Tabor kolejowy będzie się składał z 15 czterowagonowych zespołów trakcyjnych Alstom Coradia Polyvalent.
Składy te są hybrydowymi pociągami magistralnymi (spalinowymi i elektrycznymi 25 kV) zdolnymi do jazdy z prędkością 160 km/h. Każdy skład ma 72 metry długości z czterema wagonami i może pomieścić 531 pasażerów w dwóch klasach (pierwszej i drugiej).
Z częstotliwością 6 pociągów na godzinę (jeden pociąg co 10 minut) i prędkością maksymalną 160 km/h, TER jest systemem transportu masowego, który spełnia międzynarodowe standardy w zakresie mobilności miejskiej. Projekt TER Dakar - AIBD w swojej obecnej formie osiąga rentowność społeczno-ekonomiczną.