Forum Transportu Intermodalnego Fracht to wydarzenie o niepodważalnym, ogromnym dorobku merytorycznym. Podczas każdej z poprzednich dziewięciu edycji eksperci, przedstawiciele Parlamentu, rządu oraz władz samorządowych mierzyli się z postulatami przedsiębiorców oczekujących wprowadzenia rozwiązań formalno-prawnych, ekonomicznych i podatkowych, które ich zdaniem przyczyniają się do wzrostu przewozów intermodalnych w naszym kraju. Nie inaczej będzię w trakcie X jubileuszowego Forum, które odbędzie się w Warszawie 25 i 26 maja 2022 roku.
Nastąpił zauważalny wzrost przewozów intermodalnych, lecz nie w stopniu satysfakcjonującym operatorów branży logistycznej. Nie prowadzi również do spełnienia oczekiwania Unii Europejskiej w zakresie przenoszenia ładunków z transportu samochodowego na kolejowy - 30% udziału do 2030 i 50% do 2050 roku Rodzi to potrzebę i konieczność oceny dotychczasowych rozwiązań oraz próbę wprowadzenia dalszych usprawnień.
Polska mająca ambicje stania się hubem logistycznym dla krajów Europy Środkowo - Wschodniej staje wobec dużych wyzwań związanych z dynamicznym wzrostem przewozów ładunków, zwłaszcza w obliczu rozwoju dotychczas działających i powstawania nowych szlaków komunikacyjnych. Polscy przedsiębiorcy branży TSL dążą do rozbudowy międzynarodowych węzłów przeładunkowych, granicznych, wewnątrz krajowych usprawniających połączenia Polski i naszych portów bałtyckich z sąsiednimi krajami.
Organizatorzy jubileuszowego X Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2022 - Międzynarodowe Stowarzyszenie Europa-Północ-Wschód (ENEIA) i Polsko-Ukraińska Izba Gospodarczą wraz z głównym partnerem merytotorycznym Polsko - Azjatycką Izbą Przemysłowo - Handlową zamierzają sprostać wyzwaniom stawionym polskiej logistyce. To wydarzenie o niekwestionowanej renomie odbędzie sie w Warszawie 25 i 26 maja 2022 roku. Jako, że to będzie jubileuszowa X edycja organizatorzy starają się uczynić to wydarzenie najważniejszym pośród tych które będą miały miejsce w Polsce, w tej tematyce w roku 2022. Spodziewane jest dalsze umiędzynarodowienie podejmowanych zagadnień merytorycznych.
Przygotowania Forum ruszyły już pełną parą. Jacek Piechota - Prezes Stowarzyszenia Eneia a zarazem Prezes Polsko - Ukraińskiej Izby Gospodarczej zaprosił do udziału w pracach Rady Programowej przedstawicieli nauki, praktyki gospodarczej i instytucji państwowych a jej przewodniczenie powierzył Januszowi Piechocińskiemu, Prezesowi Polsko-Azjatyckiej Izby Przemysłowo-Handlowej.
I posiedzenie Rady Programowej Forum Fracht 2022
22 grudnia odbyła się telekonferencja - inauguracyjne posiedzenie Rady Programowej Forum Fracht 2022. Omówiono najważniejsze problemy Sektora TSL w końcu 2021 roku, wyniki przewozów intermodalnych, polski potencjał i zmiany w organizacji technice i technologii. Omówiono propozycje udziału przedstawicieli dyplomacji i administracji z Krajów na Morskim i Jedwabnym Szlaku, przedstawicieli międzynarodowego biznesu Partnerów polskiego Sektora TSL. I
Rada Programowa FRACHT 2022
- Przewodniczący Rady: Janusz Piechociński Prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska Azja
- Jacek Piechota Prezes Zarządu Stowarzyszenie Europa-Północ-Wschód (ENEIA)
- Elżbieta Bodio Wiceprezes Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza
- prof. dr hab. Andrzej S. Grzelakowski Kierownik Katedry Logistyki i Systemów Transportowych, Uniwersytet Morski w Gdyni
- Prof. ALK dr Mirosław Antonowicz Przewodniczący Komitetu Organizacja Współpracy Kolei
- dr inż. Andrzej Montwiłł Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu, Akademia Morska w Szczecinie
- Tomasz Mostowski Dyrektor Biura Logistyki PKP S.A.
- Jan Jarmakowski Dyrektor Zarządzający Hutchinson Ports Gdynia (GCT )
- Izabela Plutecka Dyrektor Departamentu Projektów Multibranżowych Centrum Unijnych Projektow Transportowych
- Alicja Kozłowska Dyrektor Departament Regulacji i Rynku Urząd Transportu Kolejowego
- Marcin Piwowarski Zastępca Dyrektora Departamentu Kolejnictwa, Ministerstwo Infrastruktury
- Łukasz Strzelecki Prokurent PKP Cargo Connect Sp. z o.o.
- Krzysztof Celiński Prezes Siemens Mobility Sp. z o.o.
- Bartosz Wilga Dyrektor Handlowy w pionie spedycji kontenerowej. Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o.
- Dariusz Czerniak Dyrektor Planowania Strategicznego i Rozwoju Biznesu Greenbrier Europe Wagony Swidnica sp. z o.o
- Rafał Zahorski Pełnomocnik Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej
- Laura Hołowacz Prezes Zarządu CSL Internationale Spedition Sp. z o.o.
- Dariusz Kostrzębski Doradca Zarządu Stowarzyszenie Europa-Północ-Wschód (ENEIA)
Przypominamy wnioski z obrad Fracht 2021
- W szczyt letniego sezony transport światowy wchodzi z nierozwiązanymi problemami, które – jak utrzymują przewoźnicy – są głównym powodem drożejących stawek frachtu oraz wprowadzanych dopłat do stawki podstawowej. U podstaw problemów stoi nadal rosnący popyt na import towarów z Azji do Europy i Ameryki Północnej, co ma związek z rządowymi planami odbudowy gospodarek krajów tych regionów. Ale od pewnego czasu popyt na transport nakręcają też „wyprzedzające zakupy” – tych importerów, którzy obawiają się zarówno nadal rosnących kosztów transportu, jak i możliwych większych opóźnień w transporcie.
- Do 2023-2024 będzie występował niedobór kontenerowców a kontenerów do końca 2022.W stoczniach produkcyjnych – szczególnie tych azjatyckich - kontraktowano ostatnio przede wszystkim statki kontenerowe. Ze względu na boom w zamówieniach nowych jednostek ich ceny cały czas wzrastają. Trend dla ostatnich trzech miesięcy to 8 - 9 % zmiany na plus. W zamówieniu od początku roku pozostaje już ponad 300 kontenerowców. To powinien być impuls do przyspieszonych inwestycji w transport kolejowy, wykorzystania nowych korytarzy, współpracy kolei narodowych, przewoźników i spedytorów, pilna informatyzacja i automatyzacja procesów logistycznych
- Jeśli nie nastąpi powrót sytuacji ekstremalnej związanej z aktywizacja covid nie ma możliwości na ustabilizowanie stawek transportowych, należy się liczyć z ich systematycznym wzrostem potęgowanych dodatkowymi opłatami na przykład
- Wzrośnie konkurencyjność międzynarodowa przyciągania ładunków do swoich portów i na linie kolejowe i spodziewać się należy kolejnych rozwiązań protekcjonistycznych a szczególnym obszarem wzrostu będzie światowe i europejskie zaplecze rosnącego e-commerce.
- W odpowiedzi na te globalne zjawiska trzeba przyspieszać kolejne inwestycje w portach, centrach logistycznych i na kolei. Musi nastąpić nowa fala wspólnotowych działań polskich firm sektora. Szczególnego znaczenia nabiera lądowa infrastruktura graniczna z Ukraina, Białorusią i Rosja i eliminacja wąskich gardeł na transportowych przejściach granicznych z Krajami UE. Potrzeba aktywności także organizacji przedsiębiorców transportowych w europejskiej dyskusji i decyzjach o nowych korytarzach transportowych UE, ofercie dla Krajów Azji Centralnej i Kaukazu, Partnerstwa Wschodniego i przyspieszenia wspólnotowych działań na obszarze Trójmorza i relacji z Turcją.
- Problemy transportowe i rosnące ceny frachtu wywołują nową potrzebę tworzenia ciągów kooperacyjnych i ograniczania ryzyk dostaw. Może to oznaczać powrót niektórych sektorów wytwórczych do UE lub w jej pobliże, w efekcie cześć polskiego TSL będzie musiała zmienić albo ograniczyć działania na dotychczasowych kierunkach. Ważne wiec jest w dalszym ciągu wzmacnianie proeksportowej polityki państwa, dobra internacjonalizacja naszych firm i nowe rynki zbytu. W obszarze pozyskiwania nowych rynków zbytu dla polskiej produkcji i nowych dostawców surowców, komponentów i półproduktów przedstawicielstwa firm transportowych w świecie obok działań dyplomacji, rządu i jego agend muszą odgrywać nową rolę integratorów i koordynatorów w relacjach szczególnie z Krajami Azji i Afryki.
- Musi nastąpić przyspieszenie wdrażania opartych na 5G rozwiązaniach IT w Sektorze TSL, usprawnienie działania służb granicznych, skarbowych i fitosanitarnych.