Momirovic: Naszym celem jest uruchomienie szybkiej kolei z Belgradu do Nowego Sadu 1 marca

Momirovic: Naszym celem jest uruchomienie szybkiej kolei z Belgradu do Nowego Sadu 1 marca

03 stycznia 2022 | Źródło: Železnice Srbije ad / Koleje Serbskie
PODZIEL SIĘ

„W projekcie biorą udział najlepsi inżynierowie, wielu pracowników, dwie firmy chińskie i jedna rosyjska, a także duża liczba firm krajowych, ponieważ naszym celem jest uruchomienie kolei dużych prędkości z Belgradu do Nowego Sadu 1 marca" - powiedział Tomislav Momirović, Minister Budownictwa, Transportu i Infrastruktury, który wraz z burmistrzem Nowego Sadu Milošem Vučeviciem, tuż przed końcem ubiegłego roku wizytował prace przy budowie nowego kolejowego tunelu podziemnego w Nowym Sadzie w ciągu szybkiej kolei Belgrad - Nowy Sad - Subotica.

Fot. Železnice Srbije ad / Koleje Serbskie

„Za kilka lat ta kolej połączy Nowy Sad i Suboticę z Budapesztem i Węgrami i jest to najprawdopodobniej najbardziej złożone przedsięwzięcie inwestycyjne”. Rzeczywistość jest taka, że ​​pociągi w naszym kraju jeżdżą dość wolno i spodziewamy się, że za kilka miesięcy przejedziemy w 30 minut z Belgradu do Nowego Sadu i że pociągi na tym odcinku jeżdżą z prędkością 200 km/h. Kiedy uruchomimy ten szybki pociąg, rzuci on zupełnie inne światło na komunikację między Belgradem a Nowym Sadem. Będziesz mógł wsiąść do pociągu w Belgradzie i dotrzeć do centrum Nowego Sadu w pół godziny, w pociągach, które istnieją jak dotąd tylko w Szwajcarii, Niemczech, Hiszpanii i kilku innych krajach na świecie - powiedział minister Momirović.

Nowy trzytorowy tunel podziemny w pobliżu dworca kolejowego w Nowym Sadzie będzie miał około 41 metrów długości, około cztery i pół metra wysokości i około 20 metrów głębokości. Prace prowadzi konsorcjum chińskich firm „China Railway International” i „China Communications Construction Company”, które pracuje nad budową szybkiej kolei między Nowym Sadem a Suboticą.

 

Prace budowlane w Nowym Sadzie. Fot. Đorđe Krstić / Ministerstwo Budownictwa, Transportu i Infrastruktury

Modernizacja 45-kilometrowego odcinka Stara Pazova - Novi Sad rozpoczęła się w 2017 roku, kontrakt otrzymały Koleje Rosyjskie RZD International. Kolejna część linii do Suboticy jest budowana przez China Railway International i China Communications Construction Company. Powinna ona zostać ukończona do 2024 r., a rok później po stronie węgierskiej ma zostać ukończona modernizacja linii umożliwiająca przejazd pociągu z prędkością do 160 km/h.

 

„RZD International” zakończył budowę dwóch największych obiektów kolejowych w najnowszej historii Serbii. 

Rosyjska firma zakończyła prace budowlane przy budowie najdłuższego wiaduktu kolejowego w Serbii oraz pierwszego tunelu bez kurtyn „Chortanovci” o długości 1,1 km ponad pół roku przed planowanymi terminami. Te wyjątkowe obiekty inżynierskie staną się częścią pierwszej linii dużych prędkości Stara Pazova – Nowy Sad – Belgrad – Budapeszt. Rosja pożyczyła Serbii pieniądze na modernizację tej linii.

W kwietniu 2021 roku oba obiekty pomyślnie przeszły kontrolę Ministerstwa Budownictwa, Transportu i Infrastruktury Republiki Serbii pod kątem zgodności z rozwiązaniami projektowymi.

 

Wiadukt na terenie zalewowym Dunaju o długości prawie 3 km. Fot. Kolej Serbskie

 

Prace przy budowie wiaduktu rozpoczęły się 1 listopada 2017 r. i zakończyły się 6 miesięcy przed planowanymi terminami. Jego długość sięga 3 km, a wysokość poszczególnych filarów - 26 metrów, co można porównać do wysokości ośmiopiętrowego budynku. Wiadukt został zaprojektowany przy wyjściu z tunelu Chortanovci przed Sremski Karlovci i rozciąga się na równinie zalewowej Dunaju. Część budowli położona jest na stromym terenie, dlatego w celu zapewnienia jej niezawodności w trakcie  budowy i użytkowania wybudowano 20 konstrukcji zabezpieczających przed osuwiskami.

 

Tunel  „Chortanovci” o długości 1,1 km. Fot. Koleje Serbskie

 

Tunel Chortanovci to dwie równoległe rury o łącznej długości 2,2 km. Prace przy jego budowie trwały nieprzerwanie od września 2017 roku i zostały zakończone 7 miesięcy przed terminami umownymi. Drążenie tunelu rozpoczęto jednocześnie w czterech punktach dwóch rur portalu północnego i południowego.

Przy budowie wykorzystano zaawansowane technologie rosyjskie i międzynarodowe, które przetestowano m.in. podczas budowy obiektów olimpijskich w Soczi. Nadzór budowlany, akredytowane laboratoria i niezależni konsultanci stale monitorowali jakość i przebieg prac na wielu płaszczyznach. Określony w projekcie termin bezpiecznego użytkowania obiektów wyniesie co najmniej 100 lat.

„RZD International” kontynuuje prace nad budową i przebudową linii kolejowej na odcinku Stara Pazova - Nowy Sad, linia Belgrad – Budapeszt, X Paneuropejskiego Korytarza Transportowego. Po zakończeniu wszystkich prac zgodnie z projektem pociągi będą mogły rozwijać na tym odcinku prędkość do 200 km/h.