Bułgarski "Sokół" - pierwszy zmodernizowany wagon B 84 zaprezentowano w fabryce Drianovo.

Bułgarski "Sokół" - pierwszy zmodernizowany wagon B 84 zaprezentowano w fabryce Drianovo.

02 stycznia 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Prototyp zmodernizowanego wagonu Kolei Bułgarskich BDŻ  B 84 po raz pierwszy pokazała prywatna Fabryka Drianovo. Jego twórcy początkowo nazywali go "Projektem Sokół", ale ostatecznie kierując się sugestią współpracujących z zakładem niemieckich inżynierów został ostatecznie nazwany "Sokół"

Zmodernizowany wagon B 84. Fot. Dimo Karev

To pierwszy z 15 wagonów, które do 2023 roku zgodnie z kontraktem muszą zmodernizowane powrócić do służby w Kolejach Bułgarskich. Umowa pomiędzy BDŻ a wykonawcą - Zakładem Wagonów – Intercom AD została podpisana 22 kwietnia br. Decyzję o rozpoczęciu procedury podjęto 6 kwietnia. Wartość kontraktu na „modernizację 15 wagonów osobowych B 84” to łącznie około 27 mln BGN netto ( 13,77 mln EURO) to jest około 1, 8 mln BGN za jeden wagon ( 918 tys EURO).

Procedura ta, na wniosek tymczasowego ministra transportu Georgi Todorova została skontrolowana przez Państwową Agencję Inspekcji Finansowej (ADFI) w połowie 2021 roku. 10 grudnia następca Todorova na tym stanowisku, Hristo Alexiev, skierował do prokuratury dwie umowy BDZ, w tym jedną na naprawę wagonów w zakładzie Drianovo z powodu podejrzenia o fałszerstwo.

 

Zmodernizowany wagon BDŻ B 84 Fot. Dimo Karev

 

Według raportu z audytu nie jest jasne, w jaki sposób ustalono cenę za naprawę wagonu, która jest bardzo wysoka, a kontrakt na modernizację 15 wagonów został przyznany z pominięciem procedury przetargowej. Doprowadziło to do wszczęcia dochodzenia przez prokuraturę.

"Umowa została zawarta w pełnej zgodności z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych, więc nie mamy absolutnie żadnych naruszeń" - powiedział Valery Dimitrov, dyrektor wykonawczy spółki. Umowa została podpisana na podstawie specjalnego artykułu, który pozwala na bezpośrednie negocjacje, gdy nie pojawili się inni oferenci.

Wagony są przekształcane w bezprzedziałowe, a celem, jak mówią jego twórcy, było wyprodukowanie prototypu bułgarskiego wagonu w Roku Kolei. Wagony będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km na godzinę.

Nazwa nowego Sokoła przypomina mały rządowy samolot. „W środku jest jak samolot. Zastosowano wszystkie najnowocześniejsze rozwiązaniai”, uważa Dimitrow. Przed zmianami pod koniec lat 80. ubiegłego wieku pojawił się pomysł uruchomienia Sokół Expressu między Sofią a Warną, którego nie zrealizowano. Dlatego projekt pilotażowy został pierwotnie nazwany na cześć nestora budowy wagonów Cvetana Lilova.

 

Trwają prace nad kolejnymi trzema wagonami. Fot. Zakład Wagonów - Intercom AD

 

Większość urządzeń i wyposażenia dostarczana jest z zagranicy. Hamulce tarczowe wykonała firma Knorr Bremse, model 2020, drzwi z napędem elektrycznym wyprodukowane zostały w Austrii przez IFE. Klimatyzację dostarczyła firma General Electric. Fotele wyprodukowano w Niemczech. Wnętrze przy pomocy niemieckich i ukraińskich firm wykonał Zakład Wagonów Drianovo. Wagon spełnia wszystkie europejskie standardy.

Wnętrze wyposażone jest w oświetlenie lodowe, telewizję przemysłową i elektryczne tablice informacyjne dla podróżnych. Wózek zwrotny został całkowicie zmodernizowany, a dla wagonu wyprodukowano specjalnie amortyzatory.

Wagon został najpierw rozebrany, pozostała tylko rama, ściany i dach. Metal został wyczyszczony do połysku i pokryty specjalną niemiecką farbą podkładową, umożliwiającą spawanie. Obecnie w fabryce trwają prace nad kolejnymi trzema wagonami.