Lokomotywa EP07-361 PKP Intercity po naprawie P4, w fabrycznej malaturze gotowa do jazdy próbnej

Lokomotywa EP07-361 PKP Intercity po naprawie P4, w fabrycznej malaturze gotowa do jazdy próbnej

05 stycznia 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy / pl.wikipedia.org
PODZIEL SIĘ

Elektryczna lokomotywa pasażerska EP07 - 361 opuściła dzisiaj halę napraw taboru Zakładu Północnego PKP Intercity w Gdyni Grabówku po przeglądzie P4, w historycznej,  fabrycznej malaturze gotowa do jazdy próbnej, którą ma rozpocząć w najbliższy piątek. To kolejna z lokomotyw będących na stanie przewoźników kolejowych, której przy okazji naprawy P4 przywracana jest historyczna malatura.

Fot. Paweł Teliga

EP07 (typy 4E, 303E, 303E-FPS i 303Ea) - to seria normalnotorowych lokomotyw elektrycznych, przystosowanych do prowadzenia ruchu pasażerskiego (elektryczna, pasażerska 07). Są one przebudowanymi egzemplarzami lokomotyw serii EU07 (elektryczna uniwersalna 07), które z kolei są przebudowane na bazie EU06, które to wyprodukowano na bazie powojennych elektrowozów brytyjskiej serii.

Lokomotywy te stanowią znakomitą większość lokomotyw elektrycznych pełniących do dziś służbę w Grupie PKP – stosowane są do prowadzenia zarówno lekkich, jak i ciężkich pociągów osobowych.

Od 1995 roku niektóre egzemplarze lokomotyw EU07 (początkowo planowano przebudowę tylko typu 303E, ostatecznie przebudowane są oba typy – 4E i 303E) przeszły przebudowę, w ramach której zamontowano nowe silniki trakcyjne o wyższej dopuszczalnej temperaturze pracy – LKb535 oraz zmieniono przełożenie z 79:18 na 76:21. Modernizacje wykonywały m.in.: ZNTK Oleśnica, ZNTK Mińsk Mazowiecki, HCP Poznań, „Newag” Nowy Sącz.

Zmiana przełożenia przekładni nie wpłynęła jednak na podwyższenie prędkości konstrukcyjnej (niedostosowany system przeniesienia napędu – ułożyskowanie wału drążonego na łożyskach ślizgowych), ale zmniejszyła prędkość obrotową silnika, przez co prowadzenie pociągów towarowych tą lokomotywą jest utrudnione. Łatwiejsze stało się utrzymanie prędkości maksymalnej lokomotywy przy jednoczesnym zmniejszeniu awaryjności. Wzrosło też przyśpieszenie rozruchu – zwłaszcza przy większych prędkościach, które jest realizowane przy mniejszym osłabieniu wzbudzenia (i tym samym większej mocy silników). Nowe silniki trakcyjne LKb535, zamiast EE541 dostosowane są do wyższej dopuszczalnej temperatury pracy. Maksymalna dopuszczalna prędkość obrotowa silników EE541b to 2390 obr./min, w lokomotywach serii EU07 przy maksymalnie zużytych obręczach zestawów kołowych i prędkości 120 km/h silniki trakcyjne osiągają prędkość obrotową 2380 obr./min, a silniki w EP07 w tej samej sytuacji osiągają jedynie 1962 obr./min. co zwiększa ich trwałość.

Przebudowane egzemplarze zachowywały swój numer taborowy (np. lokomotywa EU07-351 stała się lokomotywą EP07-351).

Lokomotywa EP07-361, która przechodziła naprawę z czwartego poziomu utrzymania w Zakładzie Północnym PKP Intercity w Gdyni została wyprodukowana w 1985 rok jako EU070-361. W 2001 r. podczas naprawy głównej zmieniono przełożenie przekładni głównej i zmieniono jej oznaczenia na EP.