Czesio, już bez jubileuszowej okleiny kontynuuje służbę w PKP Intercity. To już 61 rok na torach.

Czesio, już bez jubileuszowej okleiny kontynuuje służbę w PKP Intercity. To już 61 rok na torach.

08 stycznia 2022 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Popularny "Czesio", lokomotywa z floty PKP Intercity wyprodukowana w roku 1961 w zakładach Skoda w Pilznie zakończyła jubileuszowy, 60 rok służby. To elektrowóz, który pierwotnie przewoził ludzi aż do 2008 roku. Kiedy wydawało się, że to koniec jego "żywota", po odbudowie w 2018 roku wróćił w pełnej krasie do pracy. EP05-23 wcześniej nazywany ,,piątką” jest najstarszą lokomotywą parku taborowego PKP Intercity. Już bez okolicznościowej okleiny kontynuować będzie służbę na torach

Fot. Piotr Kowalczyk

EP05 to seria 27 normalnotorowych pasażerskich lokomotyw elektrycznych przebudowanych w latach 1973–1977 w ZNTK Gdańsk na potrzeby Polskich Kolei Państwowych z lokomotyw serii EU05. Żargonowo w Polsce nazywana jest „Czesio” a w Czechach "Bobina".

 

Jubileuszowy rok minął pora wracać do normalności. "Czesio" gotowy do 61 roku służby na torach.
Fot. Piotr Kowalczyk

 

Prędkość konstrukcyjna lokomotywy to 160 km/h. Ma 4 silniki, a średnica kół wynosi 1250 mm. Wraz ze zderzakami długość maszyny wynosi 16140 mm.

Lokomotywy tej serii, mimo swojego wieku, mogą prowadzić pociągi pasażerskie z prędkością do 160 km/h, do czasu wprowadzenia do eksploatacji elektrowozów EP09, były podstawowymi elektrowozami kursującymi między Warszawą a Krakowem, po Centralnej Magistrali Kolejowej.

 

"Czesio" gotowy do 61 roku służby na torach. Fot. Piotr Kowalczyk

 

Lokomotywa pierwotnie zakończyła służbę 14 maja 2008 roku. Wydawało sie, że to juz koniec jej eksploatacji, ale po 10 latach w 2018 roku została odbudowana i ponownie wyjechała na tory ciągnąc za sobą wagony z pasażerami PKP Intercity.

Lokomotywa "Czesio" nie jest dedykowana do obsługi konkretnych połączeń. Jednak czasami można ją widywać na szlakach. EP05 jest wykorzystywana do przejazdów okazjonalnych czy też specjalnych.