Správa železnic zawarła umowy na prace projektowe dla kolei dużych prędkość (VRT) Moravská brána

Správa železnic zawarła umowy na prace projektowe dla kolei dużych prędkość (VRT) Moravská brána

10 stycznia 2022 | Źródło: Správa železnic / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Projektanci przygotują dokumentację do wydania decyzji o warunkach zabudowy dla dwóch odcinków budowy linii dużych prędkości (VRT) Moravská brána, która połączy Prosenice z Ostrawą. Správa železnic (zarządca infrastruktury kolejowej w Czechach) przewiduje, że budowa rozpocznie się w 2025 r. Pierwsze pociągi wyjadą na tory cztery lata później.

Wizualizacja linii dużych prędkości. Fot: Afry CZ

Správa železnic zawarła umowy na przygotowanie dokumentacji do decyzji o warunkach zabudowy (DÚR) dla linii dużych prędkości Moravská brána I. i II. Projektanci przygotują również dokumenty do procesu oceny oddziaływania na środowisko EIA. Dokumentacja ta określi dokładny przebieg linii, technologię budowy oraz środki ochrony ludności i środowiska w sąsiedztwie VRT. Umożliwi to również przygotowanie się do uregulowania praw własności.

Správa železnic przyznała oba kontrakty stosując metodę Best Value, która przenika cały proces zamówień. Takie podejście kładzie nacisk na fachowość, jakość i niezależność dostawców.

Przetarg na budowę Moravská brána I VRT między miejscowościami Prosenice i Hranice na Moravě wygrało konsorcjum firm AFRY CZ, AF-Infrastructure i SAGASTA. Prace projektowe dla odcinka Hranice na Morawach - Ostrawa - Svinov, oznaczonego jako VRT Moravská brána II, wykona związek firm MORAVIA CONSULT Olomouc, SUDOP BRNO i METROPROJEKT Praha.

Na pierwszym, około 20-kilometrowym odcinku, w miejscowości Prosenice zostanie wybudowana podstacja trakcyjna, która zapewni dostawy energii elektrycznej dla ruchu pociągów. Zrealizowany zostanie również wyjazd na istniejącą sieć kolejową na stacji Hranice na Moravě. Wykonawcy przygotują również DÚR (dokumentację do wydania decyzji o warunkach zabudowy) na gruntowną modernizację tej stacji.

 

VRT Moravská brána / źródło: Správa železnic

 

Projektanci odcinka Moravská brána II, oprócz samego DÚR linii, przygotują również zjazd do obecnej infrastruktury w kierunku dworca kolejowego Ostrava-Vítkovice. W jego obrębie zostanie wybudowana baza serwisowa do obsługi obu odcinków kolei dużych prędkości. Długość drugiej części linii wyniesie około 45 km.

Maksymalna prędkość pociągówna  linii dużych prędkości (VRT) Moravská brána będzie wynosić 320 km/h. Nowa linia będzie obsługiwała wyłącznie pociągi pasażerskie i odciąży jeden z najbardziej ruchliwych korytarzy towarowych w kraju. Część dalekobieżnych przewozów pasażerskich, które obecnie korzystają z głównej linii między Ostrawą, Přerovem, Břeclavem i stolicą, przejmie VRT. Jednak linia dużych prędkości może również przynieść korzyści dla transportu regionalnego w regionach ołomunieckim i morawsko-śląskim. Nowe połączenia w ramach zintegrowanych systemów będą mogły korzystać z uwolnionej przepustowości korytarza.