Tramwaj bez sieci trakcyjnej firmy Alstom wszedł do komercyjnej eksploatacji w Katarze.

Tramwaj bez sieci trakcyjnej firmy Alstom wszedł do komercyjnej eksploatacji w Katarze.

10 stycznia 2022 | Źródło: Alstom / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Qatar Railways Company przyznało w 2014 r. konsorcjum LRTC, w skład którego wchodziły Alstom i QDVC (katarska spółka akcyjna zajmująca się robotami budowlanymi), kontrakt o wartości 1 mld USD (750 mln euro) na dostawę "pod klucz" systemu tramwajowego dla czteroliniowej sieci tramwajowej w Lusail, który miał być pozbawiony sieci trakcyjnej. Pierwszy tramwaj Alstom w Katarze wszedł do komercyjnego użytku. Przy długości sieci wynoszącej 34 km jest to największy projekt systemu tramwajowego w regionie Zatoki Perskiej, który obejmuje również 7 km metra. Posiada 25 stacji w obrębie Lusail i łączy się z metrem w Doha.

Tramwaje Citadis X05 w Lusail. Fot. Alstom

Rola Alstom w konsorcjum polegała na zaprojektowaniu, wyprodukowaniu i uruchomieniu 28 tramwajów Citadis, robót torowych wraz z nawierzchnią, urządzeń zasilających (podstacje typu Bulk i TPS, sieć trakcyjna i APS*), sygnalizacji Urbalis 400 CBTC oraz drzwi ekranowych na peronach. Model Citadis X05 oferuje innowacyjne opcje w zakresie wymiarów i konfiguracji. Pojazd w 98% nadaje się do recyklingu.

 

Tramwaj Citadis X05 w katarskim Lusail. Fot. Alstom

 

Każdy tramwaj Citadis X05 dla Lusail o długości 32 m składa się z pięciu modułów w jednej jednostce. Wzornictwo i kolorystyka inspirowane są tradycyjną katarską łodzią - Dhow, na boku taboru zauważymy również perłę - historyczny symbol Kataru. Pojazdy są w pełni niskopodłogowe, aby umożliwić łatwiejszy dostęp dla wszystkich pasażerów. System "pod klucz" tramwajów Lusail oferuje pasażerom wysoki poziom komfortu, a także zawiera systemy informacji pasażerskiej i bezpieczeństwa zarówno na poziomie stacji, jak i na pokładzie. Tramwaje są przyjazne dla środowiska i wyposażone w pełni elektryczny system hamulcowy oraz oświetlenie LED.

 

Tramwaj Citadis X05 w katarskim Lusail. Fot. Alstom

 

W projekt zaangażowanych było kilka zakładów Alstom, w tym Aix-en-Provence, Le Creusot, La Rochelle, Ornans, Tarbes i Villeurbanne we Francji oraz Barcelona w Hiszpanii. Ponad 3 000 pojazdów z gamy Citadis zostało sprzedanych w 60 miastach na całym świecie. Od momentu wprowadzenia pierwszego tramwaju do eksploatacji w 2000 roku, tramwaje Citadis przejechały ponad 1 miliard kilometrów i przewiozły prawie 10 miliardów pasażerów. Wraz z Lusail, Citadis X05 został sprzedany w takich miastach jak Sydney, Paryż, Nicea, Avignon, Caen, Ateny, Frankfurt, Kolonia i Casablanca.

 

Od redakcji

*System APS, zasilany prądem stałym o napięciu 750 V, który jest dostarczany przez kable i skrzynki rozdzielcze zakopane w ziemi, działa poprzez aktywację prądu w szynie prądowej tylko wtedy, gdy tramwaj znajduje się bezpośrednio nad nią. Szyna jest podzielona na naprzemienne odcinki przewodzące o długości 8 m i neutralne o długości 3 m, a prąd trakcyjny jest odbierany przez dwa odbieraki pod tramwajem.