Chińczycy rozpoczeli już budowę wszystkich odcinków alternatywnej trasy kolejowej do Tybetu

Chińczycy rozpoczeli już budowę wszystkich odcinków alternatywnej trasy kolejowej do Tybetu

10 stycznia 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Nowa zelektryfikowana linia ma być wschodnią alternatywą dla pierwszej linii tybetańskiej z początku wieku, która biegnie do Lhasy od północy. Rząd chiński pochwalił się, że prace budowlane na wszystkich odcinkach nowej linii, która ma połączyć prowincję Syczuan z Tybetem, rozpoczęły się w grudniu. Do ukończenia pozostało jeszcze około 1000 kilometrów linii, a jej budowa ma się zakończyć w 2030 roku.

 

Fot. zdopravy.cz

 

Nowa zelektryfikowana linia pomiędzy stolicą Syczuanu - Chengdu, a Lhasą będzie miała po ukończeniu ponad 1600 kilometrów długości. Pociągi będą jeździć z prędkością do 200 km/h. Tybetański odcinek z Lhasy do Nyingthri (około 430 kilometrów) działa od czerwca ubiegłego roku, a 140 kilometrów z Chengdu do Ya'an zostało ukończonych w 2018 roku.

Odcinek Lhasa - Nyingchi Kolei Syczuańsko-Tybetańskiej znalazł się wśród linii otwartych 25 czerwca z okazji 100. rocznicy powstania Chińskiej Partii Komunistycznej. Jednotorowa, zelektryfikowana linia kolejowa Lalin o długości 435,48 km znajduje się w południowo-wschodniej części Tybetu, w dolinie pomiędzy Górami Gangdise i Himalajami na Płaskowyżu Qinghai-Tybet, biegnącej z Lhasy, stolicy Tybetu  do Nyingchi. Linia o prędkości 160 km/h obsługuje dziewięć stacji i łączy się z istniejącymi liniami kolejowymi Lari i Qinghai-Tibet.

 

Fuxing Plateau na nowo wybudowanym odcinku Lhasa - Nyingchi. Fot. China Xinhua News

 

Linia ta jest pierwszą zelektryfikowaną linią kolejową Tybetu i jest obsługiwana przez 31 nowych hybrydowych zespołów trakcyjnych Fuxing Plateau, zdolnych do eksploatacji na infrastrukturze zelektryfikowanej i niezelektryfikowanej. Dwunastowagonowe pociągi zostały opracowane przez China Railway (CR) wraz z lokalnymi producentami i są specjalnie przystosowane do ekstremalnych warunków panujących na kolei. Posiadają one wagony silnikowe zamontowane na obu końcach pociągu i mogą pomieścić 755 pasażerów w klasach pierwszej, drugiej i komercyjnej. Aby zapewnić pasażerom komfortową jazdę na dużych wysokościach i w długich tunelach, zainstalowano kombinację tlenu dyfuzyjnego i rozproszonego.

 

Źródło: zdopravy.cz

 

Budowa projektu rozpoczęła się w 2015 r. i okazała się niezwykle wymagająca - ponad 90% linii przebiega na wysokości ponad 3000 m n.p.m. Linia przecina rzekę Yarlung Zangbo 16 razy i wymagała budowy 47 tuneli i 121 mostów, w tym tunelu Milin, jednego z sześciu 10-kilometrowych tuneli zbudowanych na najtrudniejszym odcinku linii. Tunel Milin znajduje się około 1200 m pod powierzchnią ziemi, a jego średnia wysokość wynosi 3100 m.

 

Przejazd inauguracyjny. 25 czerwca 2021 roku. Fot. China Xinhua News
 
Przejazd inauguracyjny. 25 czerwca 2021 roku. Fot. China Xinhua News

 

Południowo-wschodnia część Płaskowyżu Qinghai-Tybet doświadcza jednych z najsilniejszych ruchów skorupy ziemskiej w Chinach. China Railway twierdzi, że wprowadziła różne metody zapobiegania i kontroli w celu zminimalizowania ryzyka katastrof geologicznych, w tym wykorzystanie kompleksowych mechanizmów reagowania na niebezpieczeństwo.

 

Cała nowa zelektryfikowana linia ma być wschodnią alternatywą dla pierwszej linii tybetańskiej z początku wieku, która biegnie do Lhasy z Golmud (lub Pekinu) na północy. Linia ta nie jest zelektryfikowana, a pociągi na niej poruszają się z maksymalną prędkością 100 km/h. Można nim również dojechać do Lhasy z Chengdu, ale jest to spory objazd. Nowa linia bezpośrednia powinna skrócić czas podróży z 48 do 13 godzin.