Jak poinformował dzisiaj (13.01.2021r.) portal zdopravy.cz Koleje Czeskie wyłączyły z ruchu wyprodukowane przez Škoda Transportation jednostki push-pull, które były eksploatowane próbnie na linii między Ostrawą, Frydkiem-Mistkiem, Frydlantem nad Ostrawicą i Frensztatem pod Radgoszczem. Są to pierwsze pociągi tego typu na terytorium Republiki Czeskiej. Powodem wycofania z eksloatacji było "niestandardowe zachowanie niektórych elementów bezpieczeństwa".
Koleje Czeskie miały jak dotąd do dyspozycji cztery z pięciu zamówionych pociągów. Nie zostały one jednak jeszcze przejęte od Škody, lecz były eksploatowane w trybie próbnym. Całkowita wartość zamówienia wynosi 1,039 mld koron czeskich. Zakupione zestawy o wartości 986 milionów koron miały zostać dostarczone wiosną 2021 roku. Ich uruchomienie zostało jednak przesunięte na koniec roku, przy czym pierwszy pociąg został włączony do próbnej eksploatacji wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy 12 grudnia 2021 r. Stopniowo do eksploatacji trafiły kolejne trzy jednostki.
Jednostki te współpracują z lokomotywą spalinową serii 750.7 (Nurek). Tak będzie do czasu zelektryfikowania linii.
W informacji przesłanej do redakcji portalu przez Koleje Czeskie czytamy, iż podczas próbnej eksploatacji i testowania jednostek typu push-pull w połączeniu z lokomotywami seri 750.7 zaobserwowano niestandardowe zachowanie zabezpieczeń, które w niektórych trybach jazdy umożliwiały uruchomienie pociągu z otwartymi drzwiami.
Jest to taka sytuacja, gdy np. pasażer dogania ruszający pociąg, przytrzymuje zamykające się drzwi (wstawia między skrzydła przeszkodę itp.). System reaguje automatycznie i ponownie zwalnia drzwi, dzięki czemu przeszkoda wsunięta między skrzydłami drzwi może zostać i usunięta. Drzwi reagują automatycznie do 3 razy. Jeśli i wtedy nie uda się usunąć przeszkody, to po trzeciej próbie drzwi pozostaną otwarte i należy ponownie wydać polecenie ich zamknięcia. W takim przypadku system nie może pozwolić na ruszanie się pojazdu, dopóki drzwi nie zostaną zamknięte.
Jednakże podczas symulacji powyższego warunku (trzykrotne zwolnienie przeszkody między drzwiami) stwierdzono, że w niektórych trybach jazdy możliwe jest wprawienie pociągu w ruch i po ruszeniu nawet, jeśli drzwi zamykają się automatycznie przy prędkości 5 km/h, usterka ta musi zostać usunięta, a pojazd nie może zostać dopuszczony do eksploatacji.
Koleje Czeskie obecnie współpracuja z producentem w celu ustalenia przyczyn opisanego stanu, aby go wyeliminować i przywrócić pojazdy do eksploatacji testowej.
Jak poinformował przewoźnik do momentu wyłączenia pociągów nie odnotowano zagrożenia dla bezpieczeństwa pasażerów, a samo wyłączenie z ruchu jest działaniem prewencyjnym, opartym na ustaleniach pracowników i symulacjach przeprowadzonych w zajezdni, tak aby bezpieczeństwo pasażerów nie było zagrożone.
Wyprodukowane przez Škoda Transportation jednostki push-pull mają 356 miejsc siedzących i są częściowo niskopodłogowe, co umożliwia dostęp do nich osobom na wózkach inwalidzkich z peronów o wysokości 550 mm. Mikroprocesorowy system sterowania umożliwia obsługę składu pociągu z kabiny wagonu sterowniczego lub lokomotywy przez jednego maszynistę bez obecności drugiej osoby. W standardzie zestaw wyposażony jest w system informacyjny, walidator biletów do zakupu zbliżeniowego, czy nowy system sygnalizacji ETCS.
Trzywagonowy zestaw przeznaczony jest do przewozów regionalnych, jest w pełni klimatyzowany, z wygodnymi fotelami w klasie drugiej w standardzie, a także z niewielkim przedziałem klasy pierwszej. Jest oczywiście dostęp do internetu Wi-Fi i gniazdek elektrycznych do zasilania elektroniki pasażerskiej. Ponadto producent i przewoźnik pomyśleli również o turystach, rowerzystach i narciarzach. Przestronne, wielofunkcyjne schowki pozwalają na przewiezienie do 30 rowerów, wózków dziecięcych, dużych bagaży, a uchwyty pomieszczą m.in. do 40 par nart.