Koleje Czeskie wyłączyły z eksploatacji śląsko-morawskie jednostki push-pull z powodu ...drzwi

Koleje Czeskie wyłączyły z eksploatacji śląsko-morawskie jednostki push-pull z powodu ...drzwi

13 stycznia 2022 | Źródło: zdopravy.cz / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Jak poinformował dzisiaj (13.01.2021r.) portal zdopravy.cz  Koleje Czeskie wyłączyły z ruchu wyprodukowane przez Škoda Transportation jednostki push-pull, które były eksploatowane próbnie na linii między Ostrawą, Frydkiem-Mistkiem, Frydlantem nad Ostrawicą i Frensztatem pod Radgoszczem. Są to pierwsze pociągi tego typu na terytorium Republiki Czeskiej. Powodem wycofania z eksloatacji było "niestandardowe zachowanie niektórych elementów bezpieczeństwa".

Fot. Škoda Transportation

 

Koleje Czeskie miały jak dotąd do dyspozycji cztery z pięciu zamówionych pociągów. Nie zostały one jednak jeszcze przejęte od Škody, lecz były eksploatowane w trybie próbnym. Całkowita wartość zamówienia wynosi 1,039 mld koron czeskich. Zakupione zestawy o wartości 986 milionów koron miały zostać dostarczone wiosną 2021 roku. Ich uruchomienie zostało jednak przesunięte na koniec roku, przy czym pierwszy pociąg został włączony do próbnej eksploatacji wraz z wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy 12 grudnia 2021 r. Stopniowo do eksploatacji trafiły kolejne trzy jednostki.

Jednostki te  współpracują z lokomotywą spalinową serii 750.7 (Nurek). Tak będzie do czasu zelektryfikowania linii.

 

W informacji przesłanej do redakcji portalu przez Koleje Czeskie czytamy, iż podczas próbnej eksploatacji i testowania jednostek typu push-pull w połączeniu z lokomotywami seri 750.7 zaobserwowano niestandardowe zachowanie zabezpieczeń, które w niektórych trybach jazdy umożliwiały uruchomienie pociągu z otwartymi drzwiami.

Jest to taka sytuacja, gdy np. pasażer dogania ruszający pociąg, przytrzymuje zamykające się drzwi (wstawia między skrzydła przeszkodę itp.). System reaguje automatycznie i ponownie zwalnia drzwi, dzięki czemu przeszkoda wsunięta między skrzydłami drzwi może zostać i usunięta. Drzwi reagują automatycznie do 3 razy. Jeśli i wtedy nie uda się usunąć przeszkody, to po trzeciej próbie drzwi pozostaną otwarte i należy ponownie wydać polecenie ich zamknięcia. W takim przypadku system nie może pozwolić na ruszanie się pojazdu, dopóki drzwi nie zostaną zamknięte.

Jednakże podczas symulacji powyższego warunku (trzykrotne zwolnienie przeszkody między drzwiami) stwierdzono, że w niektórych trybach jazdy możliwe jest wprawienie pociągu w ruch i po ruszeniu nawet, jeśli drzwi zamykają się automatycznie przy prędkości 5 km/h, usterka ta musi zostać usunięta, a pojazd nie może zostać dopuszczony do eksploatacji.

Koleje Czeskie obecnie współpracuja z producentem w celu ustalenia przyczyn opisanego stanu, aby go wyeliminować i przywrócić pojazdy do eksploatacji testowej.

Jak poinformował przewoźnik do momentu wyłączenia pociągów nie odnotowano zagrożenia dla bezpieczeństwa pasażerów, a samo wyłączenie z ruchu jest działaniem prewencyjnym, opartym na ustaleniach pracowników i symulacjach przeprowadzonych w zajezdni, tak aby bezpieczeństwo pasażerów nie było zagrożone.

Wyprodukowane przez Škoda Transportation jednostki push-pull  mają 356 miejsc siedzących i są częściowo niskopodłogowe, co umożliwia dostęp do nich osobom na wózkach inwalidzkich z peronów o wysokości 550 mm. Mikroprocesorowy system sterowania umożliwia obsługę składu pociągu z kabiny wagonu sterowniczego lub lokomotywy przez jednego maszynistę bez obecności drugiej osoby. W standardzie zestaw wyposażony jest w system informacyjny, walidator biletów do zakupu zbliżeniowego, czy nowy system sygnalizacji ETCS.

Trzywagonowy zestaw przeznaczony jest do przewozów regionalnych, jest w pełni klimatyzowany, z wygodnymi fotelami w klasie drugiej w standardzie, a także z niewielkim przedziałem klasy pierwszej. Jest oczywiście dostęp do internetu Wi-Fi i gniazdek elektrycznych do zasilania elektroniki pasażerskiej. Ponadto producent i przewoźnik pomyśleli również o turystach, rowerzystach i narciarzach. Przestronne, wielofunkcyjne schowki pozwalają na przewiezienie do 30 rowerów, wózków dziecięcych, dużych bagaży, a uchwyty pomieszczą m.in. do 40 par nart.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Spółka PKP LHS przekazała sprzęt dla 2. Lubelskiej Brygady Obrony Terytorialnej Spółka PKP LHS przekazała sprzęt dla 2. Lubelskiej Brygady Obrony Terytorialnej
Następny artykuł Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury o rozwoju transportu kolejowego Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury o rozwoju transportu kolejowego