Ambasador Białorusi w Chinach: "Nie będziemy przeszkadzać w tranzycie pociągów Chiny-Europa"

Ambasador Białorusi w Chinach: "Nie będziemy przeszkadzać w tranzycie pociągów Chiny-Europa"

14 stycznia 2022 | Źródło: Railfreight.com / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Białoruś nie będzie utrudniać tranzytu chińskich pociągów i będzie dostarczać Chinom produkty dostarczane wcześniej przez Litwę w oparciu o rozwój jej sektora rolnego.

Fot. Koleje Białoruskie

Ambasador Białorusi w Chinach Jurij Sienko wyjaśnił, że pogłoski o tym, że Polska odetnie połączenie kolejowe z Białorusią z powodu kryzysu uchodźczego na wspólnej granicy, są nieprawdziwe. W związku z tym chińskie przedsiębiorstwa nie muszą się martwić o ewentualne skutki takiego rozwoju sytuacji.

"Mogę zapewnić w imieniu Białorusi, że nadal będziemy wypełniać nasze zobowiązania i zapewniać płynny tranzyt chińskich towarów, tak jak dotychczas. Ponadto, mamy nadzieję, że Białoruś zwiększy handel dwustronny z Chinami i wykorzysta swoje atuty geograficzne, aby stać się hubem" - skomentował Senko dla Global Times.

W czasach, gdy kwestie geopolityczne na szlaku wzrastają, oświadczenie Senko jest niewątpliwie zapewnieniem dla przemysłu euroazjatyckiego i impulsem do rozwoju gospodarczego Białorusi. Według danych Białoruskich Kolei Państwowych, w 2021 roku wolumen kolejowego tranzytu kontenerów w kraju wyniósł około 930 000 TEU, co oznacza wzrost o 29 procent w porównaniu z rokiem poprzednim. 

Ponadto łączny wolumen przewozów kontenerowych na Białorusi w roku 2021 był na poziomie ok. 1.245.000 TEU, co oznacza, że prawie 75 procent przewozów kolejowych w kraju przypada na tranzyt międzynarodowy. Przy tym w porównaniu z rokiem poprzednim ładunki tranzytowe Chiny-Europa wzrosły 1,3-krotnie. W ciągu doby Koleje Białoruskie obsługiwały średnio około 25 pociągów euroazjatyckich.

Oprócz tego, dzięki rosnącej dwustronnej wymianie handlowej między Chinami a Białorusią, w 2021 roku 35 procent białoruskich eksportowych pociągów kontenerowych będzie przeznaczonych do Chin, co odpowiada około 24 000 TEU, co stanowi wzrost o 105 procent w porównaniu z rokiem 2020. Spółka kolejowa zapowiedziała, że w nadchodzącym roku będzie kontynuować rozwój tranzytowych i eksportowych przewozów kolejowych, skupiając się jednocześnie na rozwiązywaniu wąskich gardeł infrastrukturalnych na granicach Polski.