3,5 roku istnienia European Loc Pool (ELP) - historia sukcesu

3,5 roku istnienia European Loc Pool (ELP) - historia sukcesu

15 stycznia 2022 | Źródło: European Loc Pool AG / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

European Loc Pool AG od momentu założenia odnotowuje ciągły wzrost. Od 0 do 500 mln € inwestycji w ciągu 1300 dni

Fot. European Loc Pool AG

W 2021 r. spółka European Loc Pool (ELP) zamówiła u Stadler Rail Valencia kolejne 34 lokomotywy. 20 lokomotyw EuroDual w konfiguracji Niemcy i Austria, 4 lokomotywy EuroDual dla Norwegii i Szwecji oraz 10 lokomotyw Euro9000 w konfiguracji Niemcy, Austria, Szwajcaria, Włochy, Holandia i Belgia. W ten sposób ELP dalej rozbudowuje swoją flotę najnowocześniejszych 6-osiowych lokomotyw hybrydowych.

Od momentu powstania spółki leasingowej w maju 2018 r. zamówiono 84 lokomotywy najnowszej generacji. Spośród nich 66 lokomotyw znajduje się już w długoterminowych, pełnoprawnych umowach leasingowych z ponad 25 klientami w 5 różnych krajach.

ELP jest szczególnie dumna z tego, że kilku dotychczasowych klientów zdecydowało się na dalszą rozbudowę swojego parku lokomotyw ELP w 2021 roku. Zarówno wydajność i elastyczność lokomotywy, jak i pełny pakiet serwisowy ELP przekonały klientów. W międzyczasie lokomotywa EuroDual udowodniła już swoje zalety w praktyce. Elastyczne możliwości zastosowania w połączeniu z wyjątkowo wysoką siłą pociągową umożliwiają lepsze wykorzystanie mocy, co przekłada się na wyższą produktywność i wydajność.

 

EuroDual - sześcioosiowa lokomotywa hybrydowa. Fot. European Loc Pool AG

 

EuroDual - sześcioosiowa lokomotywa hybrydowa jest czymś więcej niż tylko lokomotywą "ostatniej mili" i oferuje dwa rozwiązania w jednym. Może być stosowany na liniach zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych. W trakcie podróży istnieje możliwość przełączenia z sieci elektrycznej na spalinową. EuroDual Niemcy/Austria i Skandynawia mogą być stosowane na liniach zelektryfikowanych o napięciu 15 kV 16,7 Hz i 25 kV 50 Hz, mają moc 6 150 kW w trybie elektrycznym. Dla linii niezelektryfikowanych EuroDual posiada mocny silnik wysokoprężny o mocy 2,8MW. Lokomotywy dla Skandynawii są wyposażone w pakiet zimowy, zapewniający niezawodną pracę w ekstremalnych warunkach pogodowych, przy śniegu i lodzie. Są one przeznaczone do pracy w temperaturach do -40 °C.

 

EURO9000 - podwójna lokomotywa wielosystemowa. Fot. European Loc Pool AG

 

EURO9000 - podwójna lokomotywa wielosystemowa do użytku w całej Europie. Lokomotywa zapewnia siłę pociągową do 500kN przy mocy 1,9MW w trybie spalinowym i do 9MW w trybie sieciowym. Platforma Euro9000 jest logicznym rozwinięciem dobrze znanej rodziny lokomotyw EuroDual i Euro4000 firmy Stadler.

Euro9000 to lokomotywa towarowa charakteryzująca się kompaktową budową, najlepszymi osiągami i optymalnymi kosztami eksploatacji. Dwie centralne kabiny kierowcy oferują maksymalny komfort dzięki wygodnym fotelom, ergonomicznej obsłudze, klimatyzacji i nowoczesnemu wystrojowi wnętrza. Lokomotywa jest standardowo wyposażona w ETCS BL3 i w zależności od konfiguracji w danym kraju zintegrowane są z nią odpowiednie krajowe systemy ochrony pociągów.

Euro9000 z silnikiem diesla o mocy 1,9 MW i mocy elektrycznej 9 MW przy sile uciągu 500 kN od drugiego kwartału 2023 roku będzie używana w Niemczech, Austrii, Holandii, Włoszech, Belgii i Szwajcarii.

Ważną częścią sukcesu firmy ELP jest pełny pakiet usług. Obejmuje on przeglądy prewencyjne i naprawcze, reprofilację kół, wymianę zestawów kołowych, przeglądy główne, a także przeglądy ruchome i całodobową infolinię serwisową, z gwarancją dostępności i niezawodności lokomotyw. ELP oferuje również kompleksowe usługi ubezpieczeniowe dostosowane do potrzeb swoich klientów.

Wraz z sukcesem powiększa się również zespół ELP. Przewiduje się wzrost o kolejne 50% z obecnych siedmiu pracowników do jedenastu do końca 2022 r. Rozbudowa ma dotyczyć przede wszystkim wsparcia technicznego i digitalizacji.

W 2022 roku ELP wystąpi o homologację lokomotyw EuroDual w kolejnych krajach Europy i będzie dalej rozwijać lokomotywę Euro9000 do zastosowania na dodatkowych korytarzach w Europie. Euro9000 zostanie oficjalnie zaprezentowany na targach InnoTrans w Berlinie we wrześniu 2022 roku. Równolegle ELP opracowuje koncepcję pociągu blokowego z innowacyjnymi wagonami towarowymi, który w przyszłości uzupełni portfolio ELP.